FARKOST

Glöm inte p-skivan när du parkerar den här flygande bilen

Hopfälld ska den flygande bilen inte ta mer plats än en suv.
Hopfälld ska den flygande bilen inte ta mer plats än en suv.

Uppstartens evtol flyger – och rullar i trafik kring Silicon Valley. När Aska A5 fäller in vingarna så får farkosten plats i en p-ruta.

I vtol-segmentet har merparten av utvecklarna övergett den gamla idén om en "flygande bil", där den landade farkosten enkelt kan fälla undan sina vingar för att sedan köras på väg till slutdestinationen. Men NFT (Next Future Transportation) håller liv i den gamla visionen – och nu testas deras modell Aska A5 både på väg och i luften. 

De stora vingarna gör det möjligt att landa konventionellt, alternativt vertikalt.
De stora vingarna gör det möjligt att landa konventionellt, alternativt vertikalt.

Uppstarten med säte i Israel och USA har dels fått ett första godkännande av luftfartsmyndigheten FAA för flygningar med prototypen, i form av deras Certificate of Authorisation and Special Airworthiness Certification. Till detta har man fått tillstånd av Department of Motor Vehicles för att testa Aska A5 på allmän väg i Kalifornien, och bolaget har redan avverkat 48 mil kring Silicon Valley. Det skriver New Atlas.

Plats för fyra

Den flygande bilen med plats för fyra personer har fyra lyftande propellrar. Men tack vare de stora vingarna, som ger möjlighet till glidflygning, kan farkosten både starta och landa vertikalt (vtol) – alternativt med en kort start- landningssträcka på bana (stol), 

Omställningen där vingarna och propellerarmarna fälls in mot den droppformade flygkroppen sker med en knapptryckning, och på vägen ska A5 inte ta större plats än en suv. Det innebär att fordonet ryms i en vanlig parkeringsruta. 

Att parkera ska inte vara några problem.
Att parkera ska inte vara några problem.

Navmotorer i landningshjulen 

De fyra landningshjulen har navmotorer som står för framdrivningen på vägen, och de ska vara goda för en hastighet strax över 110 km/h. Bolaget avslöjar inte hur lång räckvidden är i trafik, men flygsträckan anges till 400 km – i hastigheter upp till 240 km/h. De sex elmotorerna, vardera med en egen batterifördörjning, kombineras med en räckviddsförlängare i form av en motor. 

En tidigare rendering av den flygande bilen.
En tidigare rendering av den flygande bilen.

Om samtliga system skulle fallera så kan farkosten skjuta ut en fallskärm. Laddningen kan göras hemma precis som med en konventionell elbil. Enligt Aska har man fått in 60 förbeställningar, och siktet är inställt på en kommersiell lansering under 2025.