Här är svenska orten som satsar på vätgaslager

2018-04-05 06:00  

Hans-Olof Nilsson installerade en elektrolysör i källaren och vätgaslager på tomten för att bli självförsörjande på el. Nu kopierar Mariestads kommun hans koncept.

För Ny Tekniks läsare är Hans-Olof Nilsson ett bekant namn. Hans hus utanför Göteborg är självförsörjande på el. Nu har han ihop med två medgrundare startat företaget Nilsson Energy och säljer sitt koncept.

En av hans kunder är Mariestads kommun. Två förskolor och en tankstation för vätgas ska utrustas med solceller, batterier, elektrolysör, vätgaslager och bränsleceller.

Först ut blir tankstationen i utkanten av staden. Den ska förses med en elektrolysör som drivs av el från en mindre solcellspark i närheten. Vätgasen som elektrolysören producerar ska lagras för att sedan tankas över till bilarna.

Läs mer: Då är vätgasbilen billigast att köra

Solcellerna ska även förse tankstationen med driftel och ladda ett litiumjonbatteri. Vid behov ska stationen kunna kopplas från elnätet och drivas off-grid.

– Är det så att både batteri och vätgaslager är fullt så levereras solelen ut på elnätet. Men det går i sista hand. I första hand ska solelen stanna på fastigheten så länge som möjligt, säger Harald Bouma, projektkoordinator på energibolaget Väner Energi.

Satsning på vätgas ska öka andelen förnybar energi

Längre fram är planen att bygga ett fjärrvärmenät fram till tankstationen för att ta till vara på spillvärmen som bildas i elektrolysören och bränslecellerna.

Bakom satsningen står kommunen och Väner Energi. Syftet är att öka användningen av förnybar energi.

Läs mer: Vätgasen lyfter mot nya höjder

Väner Energi ska även testa att använda vätgaslagret för balanskraft och frekvensreglering i elnätet.

– Det är en för liten anläggning för att säkra upp hela vårt elnät i Mariestad, men man måste börja någonstans, så vi ska testa lite, säger Harald Bouma.

”Ingen annan tankstation har vätgaslagring”

Enligt Mariestads kommun är lösningen vid tankstationen unik.

– Ingen annan använder en tankstation för vätgas som lagringsmedium, säger Ulrika Söderström, utvecklingsstrateg på Mariestads kommun.

Energisystemet ska tas i drift i höst. De två förskolorna, som får samma typ av lösning, ska vara färdigbyggda nästa år.

Läs mer: De omvandlar biogas till vätgas för bränslecellsbilar

Hans-Olof Nilsson började med solceller och batterier i sin villa men kom fram till att han behövde vätgas och bränsleceller också. Nu tycker han att han kombinerar det bästa av två tekniker.

– Batterier är jättebra för korta insatser och höga effekter, men om man har behov av mycket energi kommer vätgas. I norra Europa måste vi ha energilager för vintrarna, säger han.

Tankstationens energilösning

Solcellspark: 250 kW.

Elektrolysör: 250 kW.

Vätgaslager: 700 kilo.

Batteri: 250 kWh.

Kostnad: 15 miljoner kronor.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt