Elbilar

Xpeng öppnar i Stockholm: ”Vi ser en stor potential i Sverige”

Nordenchef Elvis Cheng i Xpengs nyöppnade showroom i Mall of Scandinavia i Solna. Foto: Felix Björklund
Nordenchef Elvis Cheng i Xpengs nyöppnade showroom i Mall of Scandinavia i Solna. Foto: Felix Björklund

En ny spelare som ska vill konkurrera med innovation och framtidsvisioner. Kinesiska Xpeng har slagit upp dörrarna och ska övertyga svenskar att börja köpa sedaner.

Publicerad

Inom loppet av ett år kommer Sverige att ha inte mindre än fyra nya kinesiska bilmärken representerade. MG kom i fjol och i år så ansluter Aiways, Nio och Xpeng. Den sistnämnda gjorde entré under fredagen då man slog upp en konceptbutik i shoppingcentret Mall of Scandinavia.

Det är Xpengs första EU-butik och som av en händelse ligger den bara ett hundratal steg från Teslas showroom i samma inomhuscentrum.

I butiken fanns förutom hela den svenska organisationen även produktspecialister från Kina samt chef för Norden, Elvis Cheng. Och det var ett gäng med gott självförtroende som mötte press och partners. Inte minst med tanke på att Xpeng under torsdagskvällen hade kritat på ett avtal om distribution och service med bilhandlarjätten Bilia.

Längre ”familjemodell”

Så vad erbjuder då Xpeng svenska köpare? Initialt handlar det om modellen P5. Bakom den alfanumeriska beteckningen gömmer sig vad tillverkaren kallar för en ”familjesedan”. Alltså en modell som på många sätt kan beskrivas vara en kinesisk Tesla Model 3.

Den kinesiska modellen är dock något längre – vilket Xpeng gärna påpekar med att det är där familje-delen kommer in. Utrymmet i baksätet är stort och du ska ha bra långa ben för att inte få plats med knäna.

Utöver P5 kommer man även att erbjuda en större sedan kallad P7. Denna lockar med lite fränare teknik, större utrymmen och mer prestanda. Samt saxdörrar (öppnar uppåt framåt) om man väljer ”Wing edition”.

Tyvärr är de bilar som står uppställda i butiken nte de som ska säljas i Sverige. Nej, det är kinesiska och norska versioner – Xpeng är tydliga med att de som kommer ut på vår marknad är lite annorlunda.

P5 och P7 – det här vet vi om specifikationerna

Tittar vi dock på ungefärliga prestanda baserat på den kinesiska bilen så kommer P5 med en elmotor om 155 kW/210 hästkrafter och ett batteripack om 66 kWh. Det ska räcka till acceleration 0–100 km/h på under åtta sekunder alternativt räckvidd på över 40 mil (55 mil enligt den snällare kinesiska körcykeln).

I P7 får man lite mer av allt. Accelerationen 0–100 km/h är avklarat på 4,5 sekunder i de vassare versionerna, och här ska man kunna ta sig över 50 mil på en laddning. 

Produkterna ser bra ut både på pappret och i verkligheten. Dock så återstår den viktiga frågan – vad är priset? På det är svaret ännu så länge tystnad. Man kan dock anta att det norska priset på P7 är vägledande. Där kostar Xpeng-modellen något mindre än en Model 3 Long Range.

”Stockholm, Göteborg och Malmö först”

I samband med lanseringen fick Ny Teknik möjlighet att sätta sig ner med Nordenchefen Elvis Cheng.

Varför gick ni in på den Svenska marknaden som första i EU, vad är motivet bakom?

– Vi ser en stort potential i Sverige. Det är en av de största i norra Europa och vi ser att försäljningen av elbilar ökar. Det är rätt tid att lansera helt enkelt. Sverige är även världsledande inom hållbarhet och innovation – det är saker som är gemensamt med Xpeng.

Ni tecknade igår ett avtal med Bilia om service och återförsäljning. Hur viktigt var det att få till ett partnerskap med en handlare?

– Det är absolut viktigt och vi är nöjda över att ha ett samarbete med Bilia. Det handlar om att kunna ge service till våra kunder.

På hur många ställen kommer Bilia erbjuda Xpeng-bilar?

– Jag kan inte säga hur många än, det är något som vi diskuterar. Men vi tror att det är viktigt att vi har representation i de stora städerna och därför kommer det vara Stockholm, Göteborg och Malmö först. Men på hur många anläggningar kan jag inte svara. Det viktiga är dock att ha serviceställen.

Crossovertrenden är stark och i Sverige har länge varit en kombimarknad. Varför bara lansera sedaner? Ni har en eldriven modell – varför lanseras inte den här?

– Vi vill erbjuda det bästa vi har, men även något som är anpassad för marknaden. P5 är utvecklad för EU och den lever upp till alla krav som finns här. G3 är inte utvecklad för de förhållandena. Men med det sagt. P5 följt gav P7 är det som kommer först – sen kommer vi lansera en ny modell varje år framöver.

När kommer svenska kunder som beställer få sig en bil?

– Det är inte helt klart. VI siktar på att börja leverera i september. Det kan bli något före och något efter. Men det får vi återkomma till.

Vilka konkurrenter ser du på svenska marknaden?

– Det är svårt att peka ut någon esnkild konkurrent. Det är mycket som förändras just nu där ett tydligt exempel är att kunder som kört traditionella märken är öppna för nya intryck när det kommer till elbilar. Jag tror att det finns möjlighet att våra kunder kommer från alla möjliga andra tillverkaren.

Marknadschefen Magnus Wenger kallade det historiskt att lansera ett nytt märke på marknaden, men rent krasst är ni ju en av tre nya kinesiska märken som etableras nu i början av 2022. Nio och Aiways har ju även de lanserat här. Hur ska ni visa för svenska köpare att ni är något annat?

– Vi vill ge ett annat erbjudande. Som jag sagt så håller marknaden på att förändras och det kommer många nya spelare. Den position vi tar är att vi vill erbjuda smart teknik och framtidens mobilitet.

Så ser ni er främst som ett bilföretag – eller ett techbolag?

– Vi ser oss som ett techbolag. Vi har en elbil, visst, men även andra produkter som vi utvecklar i Kina. Vi har flygande bilar och även robotar i utveckling – de ska vi på sikt försöka få över till Europa.