Lista: 14 elbilar som kommer under 2022

2022-01-01 07:00  

2021 broderades elbilsvalet ut rejält, men det är bara början. 2022 kommer flera nya spännande modeller ut. Vilka? Här har vi samlat 14 högintressanta alternativ 

Är det dags att byta ut 245:an eller har du bara tröttnat på att lyssna på dieselknatter? Då kan det vara hög tid att vända blicken mot en elbil. I dagsläget finns det många alternativ och fler står för dörren. Om de som står i bilhallarna i dag inte lockar så kommer här en lista värd att läsa. 

För här har vi de elbilsmodeller som är i faggorna för lansering under 2022.  

Polestar 3

Polestar 3 Foto: Polestar
 

Det är nu fyra år sedan Polestar lanserades som märke –  och efter årsskiftet kommer redan modell tre. Denna beskrivs som en sportig crossover med potential att konkurrera med Porsche. Låter det lockande? 

Hittills vet vi inte allt för mycket om modellen, dock läskade tillverkaren med en bild i början av december. 

Läs mer: Allt vi vet om kommande elbilen Polestar 3

De konkreta fakta som finns är att bilen bygger på Volvos nya plattform SPA2, och att den ”inte blir sjusitsig”

Lanseras: Någon gång 2022 

Pris: Inte fastställt 

Volvo Embla(?)

Volvo Concept Recharge Foto: Volvo Cars
 

Under 2022 ska Volvo ersätta sin storsuv XC90. Modellen har i nuvarande generation funnits sedan 2014 och utöver att det blir en helt ny plattform  – så ska även namnet bytas ut. Embla är ett alternativ som bubblat upp till ytan.

Läs mer: Är det här namnet på Volvos nya elbil?

Från början var det tänkt att XC90-ersättaren skulle komma i flera olika drivlineversioner. Men laddhybrider är enligt Volvo en överspelad teknik – det är bara elbilar som ska byggas på den nya plattformen SPA2 

Utöver en ny grundarkitektur så kommer Volvo även att bygga sina egna elmotorer. Det här innebär att skillnaden mot dagens elbilar XC40/C40 Recharge blir enorm. Specifikationer är inget som Volvo ännu har gått ut med, men räkna med att det kommer att släppas under början av året. Kanske blir det på den stora elektronikmässan CES i början av året? 

Läs mer: Allt vi vet om Volvo Cars ersättare till XC90

Lanseras: Någon gång 2022 

Pris: Inte fastställt 

Audi Q6 E-tron och A6 E-tron

A6 E-tron Concept Foto: Audi
 

Den första elbilen på den nya plattformen PPE (Premium Platform Electric). Ännu är väldigt lite känt om suven som hamnar snäppet ovanför Q4 E-tron i hierarkin. Annat än att den kommer efter sommaren 2022. 

Annars har Audi visat ett koncept kallat A6 E-tron Concept –  en bil som verkligen skulle bli en rival till Tesla Model S. När konceptet visades så sades det att bilen skulle omsättas till verklighet mot slutet av 2022. Dock är det högst osäkert om försäljningen hinner dra igång nästa år

Läs mer: Audi ger försmak på elektrisk A6:a

Oavsett bil så kommer det att bli tal om batterier på upp mot 100 kWh samt räckvidder på ”över 700 km”. Likt E-tron GT ska bilarna kunna snabbladdas i effekter på 270 kW. 

Lanseras: Andra halvan av 2022 

Pris: Inte fastställt

 

Nio ES8 och/eller ET7

Nio ET7 Foto: Nio
 

Norge är en av de hetaste elbilsmarknaderna och för kinesiska tillverkare har det blivit en dörr in till Europa. Nio är en av de som hoppas att man ska kunna ta sig via Oslo ut på hela kontinenten. Under 2021 så etablerades ett första ”Nio House” och utöver att sälja elbilar ska man även påbörja bygget av ett batteribytarnätverk.

Läs mer: Nio etablerar i Norge – ska bygga nätverk för batteribyten

Under 2022 kommer märket till Sverige, detta med crossovern ES8 och/eller den mer prestandainriktade sedanen ET7. Exakt när man gör entré återstår att se, intressant blir även huruvida batteribytarnätverket kommer med på köpet 

Lanseras: Någon gång under 2022 

Pris: Inte fastställt 

Xpeng G3 och/eller P7

Xpeng väntas släppa G3 och/eller P7  Foto: Xpeng
 

Uppstickaren Xpeng lanserade under året i Norge och i början av 2022 så kommer man även till oss på den här sidan. Här handlar det om bilförsäljning på ett nytt sätt, bland annat ska det lanseras upplevelsecenter.

Läs mer: Kinesiska elbilsutmanaren Xpeng kommer till Sverige

Dock är det inte helt klart vilken modell man kommer att erbjuda när ridån väl dras upp. I paletten finns crossovern G3 (som säljs i Norge), därtill har man även en sedan vid namn P7. Den senare är den bil som utannonseras på tillverkarens svenska hemsida och den erbjuder upp till 530 km räckvidd per laddning. 

Lanseras: Början av 2022 

Pris: Inte fastställt 

BMW I7

BMW I7 Foto: BMW
 

Tyskarna introducerade IX och I4 under 2021 och någon gång efter årsskiftet är det dags för lyxlimousinen I7 att göra entré. Modellen har vintertestats intensivt i bland annat Sverige.  

Med en ny 7-serie brukar BMW introducera många nyheter, så troligtvis borde I7:an bjuda på några spännande godbitar. Troligtvis kommer en hel del av tekniken att visas på elektronikmässan CES i början av året och någon gång därefter så lanseras modellen. 

Lanseras: Första halvåret 2022 

Pris: Inte fastställt 

Hyundai Ioniq 6

Hyundai Ioniq 6  Foto: Hyundai
 

Den koreanska jätten har under året tagit enorma kliv framåt. Dels har man lanserat Ioniq 5 – den första elbilen på sin nya elbilsplattform. Därtill har man sett till att staka ut vägen framåt med en hel radda spännande nyheter. Och som grädde på moset är man den koncern som går mot strömmen och ökar försäljningen där andra backar. 

Nästa elbil på tur är Ioniq 6, en modell som ska vara inspirerad av 1920- och 30-talets bilar med rundad design. Konceptet Prophecy ger kanske en fingervisning om vad vi kan få se. Måhända något för alla de som gillar den koreanska tekniken, men tycker att Ioniq 5 var retro på fel sätt.

Läs mer: Här är konceptet som avslöjar vart Hyundai är på väg

Lanseras: Slutet 2022 

Pris: Inte fastställt 

VW ID Buzz

VW ID Buzz Foto: VW
 

Tillhör du de som har vuxit upp i en folkabuss? Alltså en äkta VW Typ2? Då kan du låta dina barn få uppleva samma sak, fast i en mer modern tappning. Under 2022 släpps ID Buzz som rätt och slätt är en eldriven version. 

Modellen bygger på samma grundplattform som ID3 och ID4 – men har då rejält mycket mer utrymme. Bilen går att förboka redan nu, men mer än så vet vi inte i dagsläget. 

Läs mer: Nu går elektriska folkabussen att förboka

Lanseras: Andra halvåret 2022 

Pris: Inte fastställt 

Nissan Ariya

Nissan Ariya Foto: Nissan
 

Lite deprimerande är det att ha Ariya på den här listan: Modellen var redan förra året med som en av de hetare för 2021. Nu är det så att pandemi och komponentbrist skjutit Nissans efterföljare till Leaf framåt i tiden.

Läs mer: Nissan skjuter upp elbilslansering

Exakt när den landar i svenska bilhallar låter vi vara osagt –  dock vore det en katastrof om det blir så att lanseringen skjuts ännu längre framåt i tiden. 

Lanseras: Början 2022 

Pris: Inte fastställt, mellan 500 000 och 700 000 kr 

MG5

MG5 Foto: MG
 

Brittiskt-ättade men numera kinesiska MG har sedan återintroduktionen på den svenska marknaden rönt stora framgångar. ZS EV gick som en torped in i försäljningstoppen och sedan har man utökat paletten med Marvel R och snart kommer även MG 5. 

Och allt är upplagt för att modellen ska vinna svenska hjärtan. Eller vad sägs om eldrift och lågt pris –  för en herrgårdsvagn? Den kombinationen är man ensamma om att erbjuda. 

Lansering: Q1 2022 

Pris: Inte fastställt, runt 300 000 kr 

Toyota BZ4X

 
Toyota BZ4X  Foto: Toyota

Det har tagit Toyota över 20 år att gå från elektrifierat till att faktiskt erbjuda en elbil. Men nu är den snart här. Modellen med den tråkiga alfanumeriska beteckningen BZ4X (där Bz står för ”Beyond Zero”) ska lanseras under första halvåret 2022. 

Intressanta fakta är att batterikapaciteten ska räcka till runt 45 mils räckvidd: När det är dags att ladda så ska det gå att göra i upp till 150 kW.

Läs mer: Officiellt: Här är BZ4x – Toyotas första riktiga elbil

Andra spännande tekniska lösningar är att bilen ska erbjudas med så kallad steer-by-wire – det vill säga att det inte finns någon mekanisk koppling mellan ratt och framhjul. Därtill ska solcellstak vara ett tillval som man kan göra för att få än lägre energikostnader.

Läs mer: Toyotas första elbil är här – 14 till på väg

Lanseras: Q2 2022 

Pris: Inte officiellt 

Lexus RZ

Lexus RZ Foto: Lexus
 

Tillhör du de som gillar japansk premium och kvalitet före tysk? Lexus har sedan tidigare en elbil i modellpaletten – men det är ganska mycket av en kompromissprodukt. Nu lanseras ett alternativ som man på riktigt hoppas ska kunna stångas med alternativ från Mercedes, Audi och BMW.

Läs mer: Första bilderna på kommmande elbilen Lexus RZ

RZ delar grundplattan med Toyota BZ4X, och när Toyota visade upp sina 15 kommande elbilar – fick vi även se RZ i sin produktionsfärdiga tappning.

Läs mer: Toyota överraskar – visar 15 nya elbilsmodeller

Exakta specifikationer och pris är dock inget som är känt i dagsläget. 

Lanseras: Någon gång 2022 

Pris: Inte officiellt 

Renault Megane E-Tech

Renault Megane E-Tech  Foto: Renault
 

Franska Renault må ha varit pionjärer bland de traditionella biltillverkarna när det kommer till elbilar. Dock har utbudet varit ganska smalt, med Zoe som det enda personbilsalternativet. Nu blir det ändring på det då klassiska modellen Mégane lanseras i elbilstappning. 

Tekniskt är det mycket ”vardagsbil” man lanserar – så det blir ingen supersnabbladdning eller ett prestandamonster som fransoserna levererar. Dock har man tagit beslutet att skrota det egna operativsystem och likt Volvo/Polestar valt att ta in Googles Android-baserade system.

Läs mer: Här är Renault Mégane E-tech – utmanare till VW ID 3

Inriktningen är att erbjuda en bil som kan armbågas med VW ID3 och priserna sa vara högst konkurrenskraftiga. Bland annat har Renault gått ut med privatleasing från 2 790 kr/mån.

Läs mer: Klart: Här är priset på ID3-utmanaren Renault Mégane E-tech

Lanseras: Q1 2022 

Pris: från 403 900 kr

Fisker Ocean

Fisker Ocean  Foto: Fisker
 

Först mot slutet av året kommer Fiskers elsuv att gå i produktion. Modellen har varit ”publik” i flera år, men tydligt är att det tar ett tag att gå från att ha en färdig bil – till att den verkligen är färdig.  

Något som dock är färdigt är priset. Ocean startar på 450 000 kronor, och för de pengarna får man en crossover med 275 hästkrafter och en räckvidd på runt 45 mil. Därtill finns det en mer prestandainriktad version samt en ”Extreme” där den sistnämnda har motsvarande 550 hästkrafter och ska klara av 0-100 km/h på 3,9 sekunder. 

Och en skrytfaktor som Fisker kan stoltsera med – är att påven har valt att favorisera märket.

Läs mer: Den nya påvemobilen blir en eldriven Fisker

Lanseras: slutet 2022 

Pris: från 450 000 kr 

Felix Björklund

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt