Elbilar

Så mycket kostar Hyundais elbil Ioniq 5 – billigare än EV6

Hyundai Ioniq 5. Foto: Hyundai
Hyundai Ioniq 5. Foto: Hyundai
Hyundai Ioniq 5. Foto: Hyundai
Hyundai Ioniq 5. Foto: Hyundai
Insidan av en Hyundai Ioniq 5. Foto: Hyundai
Insidan av en Hyundai Ioniq 5. Foto: Hyundai
Hyundai Ioniq 5. Foto: Hyundai
Hyundai Ioniq 5. Foto: Hyundai

När Hyundai lanserade Ioniq 5 var intresset stort och tillverkaren säger att de har fått rekordmånga förfrågningar på bilen. Och nu öppnar orderböckerna i Sverige där elbilen får en prislapp runt 500 000 kronor.

Publicerad

Det går inte att säga annat än att självförtroendet har varit på topp i Hyundaikoncernen sedan de presenterade sin elbilsplattform E-GMP förra året. Det var till och med okaraktäristiskt skrytsamt när gruppens utvecklingschef sa att de nu hade en grund att stå på som ingen av rivalerna kunde slå.

– På massmarknaden finns det inget som slår E-GMP, sade Albert Biermann vid presentationen.

Tidigare i vår presenterades så modellen Hyundai Ioniq 5. Då fick vi se de omtalade plattformsmöjligheterna omvandlade till en produktionsmodell.

Och nu så får vi reda på vilket plånboksutrymme som krävs för att få ställa ett exemplar på garageuppfarten.

En bakhjulsdriven bil av så kallad ”First Edition” går på 544 900 kr. För detta får man en elbil med batterikapacitet på 72,6 kWh, 217 hästkrafter och en räckvidd på 481 kilometer. Vill man istället ha en fyrhjulsdriven bil så blir det till att kliva upp i pris. 579 900 kr kostar denna och då är det 305 hästkrafter och 460 km i räckvidd som gäller.

Tuff konkurrens

Oavsett version har bilen dubbla 12,3-tumsskärmar och head up display med ar-teknik. Vidare har bilen utrustats med allt från körassistenter till 360-graders parkeringskameror, och på underhållningssidan kan nämnas att det är Bose Premium Audio som är standard. 

En intressant jämförelse att göra är hur bilen positionerar sig på marknaden. Det kommer onekligen vara tuff konkurrens om kunderna där VW-koncernen lägger en bombmatta med VW ID.4, Skoda Enyaq IV, Audi Q4 e-tron och Cupra Elborn. Därtill finns ju Ford Mustang Mach-e, Tesla Model Y samt hajpade Kia EV6. Den sistnämnda är på ingång och har ett frånpris som faktiskt ligger 20 000 kronor över Ioniq 5. Därtill har den lite fler hästkrafter, större batteri – samt erbjuds i en prestandastark version.

Ioniq 5 är tillgänglig för beställning redan nu och de första kundleveranserna beräknas ske efter sommaren. 

Fakta: First Edition-versioner

Drivlina: En eller två elmaskiner, en per axel

Snabbladdningskapacitet: upp till 220 kW

V2L maxeffekt ut: 3,6 kW

Bagageutrymme: 531 liter / 1 591 liter med fällda säten

Max dragvikt: 1 600 kg

Ioniq 5 72,6 kWh RWD

Pris: från 544 900 kr

Maxeffekt: 160 kW

Batterikapacitet: 72,6 kWh

Acceleration 0-100 km/h: 7,4 sekunder

Räckvidd. 480 km

 

Ioniq 5 72,6 kWh AWD

Pris: från 579 900 kr

Maxeffekt: 225 kW

Batterikapacitet: 72,6 kWh

Acceleration 0-100 km/h: 5,2 sekunder