Nya plattformen ska göra Hyundai/Kia till ledare inom elbilar

2020-12-03 12:56  

En stort och enormt viktigt steg. Under tisdagen avslöjade Hyundai-gruppen sin nya dedikerade elbilsplattform. Och man var inte blyg med att peka ut sig själva som ledare inom elektrifierat. ”På massmarknaden finns det inget som slår E-GMP”, säger utvecklingschefen Albert Biermann.

När VW för två år sedan visade upp sin MEB-plattform och lanserade den nya sloganen "Elbilar åt miljoner – inte miljonärer" var de pionjärer. Nu gör Hyundai Motor Group samma sak, men höjer också ribban ytterligare ett steg.

Satsar enbart på eldrivlinor

I går tisdag lanserades den nya plattformen E-GMP, en dedikerad elbilsplattform där förkortningen står för Electric Global Modular Platform. Med denna sällar sig Hyundaigruppen till skaran av tillverkare som satsar på en arkitektur som enbart huserar eldrivlinor.

E-GMP liknar vad andra tillverkare med en dedikerad plattform har valt. Här finns det elmaskiner på fram och bakaxeln, batteripack mellan hjulaxlarna samt möjligheten att bygga allsköns olika modeller på denna. Vi pratar bilar i C-, D- och E-segmentet, och allt från sportbilar till suvar.

Läs mer: Trafikverkets satsning: Fler snabbladdare

Hyundai vill gärna framhålla att plattformen lägger sig pinnhålet över alla andra.

Elmaskiner ger nästan 600 hästkrafter

Till exempel kan E-GMP husera batterier som ger över 500 km räckvidd enligt WLTP. Med dubbla elmaskiner ska effekten ligga strax under 600 hästkrafter. Detta ska i sin tur göra att resan 0-100 km/h avklaras på under 3,5 sekunder.

Under presentationen gick Hyundai inte in i detalj kring drivlinan, men nämner att man har integrerat maskin, växellåda och växelriktare i en enda enhet. Maxhastigheten i motorn ska vara 70 procent högre än nuvarande generation, men mer än så avslöjar inte tillverkaren.

Klarar laddning via 400/800 volt

Vidare har plattformen en elarkitektur som Hyundai-gruppen säger är världens första multisystem som ska klara laddning via 400/800 volt, samt kunna köra energi åt båda hållen. Det innebär att bilen ska klara av att driva andra elektriska prylar – och till om med ladda upp andra bilar.

E-GMP husera batterier som ger över 500 km räckvidd enligt WLTP. Med dubbla elmaskiner ska effekten ligga strax under 600 hästkrafter. Foto: Hyundai Motor Group

Snabbladdningskapaciteten ligger på 50-150 kW via 400 volt och upp till 350 kW med 800 volt. Det senare ska göra att man kan ladda upp till 80 procent på 18 minuter. En tiomila-boost ska klaras av på fem minuter i dessa effekter.

Läs mer: Så mycket kostar Fords elbil Mach-E

En annan teknisk nyhet är att Hyundai/Kia menar att man är först med är en integrerad drivaxel. Något som innebär att man kunnat minska vikten, öka styvheten samt få ett mycket hållbarare system. Som förare ska man också märka av detta då komforten ökas.

"Första E-GMP-bilen om ett halvår"

När kommer vi då få se den första E-GMP bilen? För VW tog det snabba två år från plattformspresentation till marknadslansering. För koreanerna kommer det ta ett halvår.

-Första bilen börjar produceras nästa år. I Europa väntar vi oss att den kommer runt april, maj, säger Fayez Abdul Rahman, ansvarig för utvecklingen av plattformen.

De dubbla elmaskinerna ska göra att bilar som baseras på E-GMP-plattformen ska klara av 0-100 km/h avklaras på under 3,5 sekunder. Foto: Hyundai Motor Group

Initialt ska bilarna byggas i Sydkorea och sedan exporteras, men på sikt tänker sig Hyundai-gruppen att de kommer behöva investera i produktion i andra regioner. Första modell kommer att gå under namnet Ioniq, som alla Hyundais elbilar ska heta, och i förbifarten nämner utvecklingschef Albert Biermann:

– Första bilen blir Ioniq 5.

Först blir alltså 5, en bil som baseras på konceptet 45 som visades i fjol. Om namnet slutligen blir 5 återstår att se, men i så fall innebär det att Hyundai frångår nuvarande nomenklatur där modellerna ges namn som antingen är alfanumeriska eller som har en anknytning till plats/betydelse.

Corona stoppade teknikuppvisning

Vid lanseringen sades inget om vilka Kia eller Genesis-bilar det kan bli tal om, men sannolikt kommer respektive märke snabbt få E-GMP-modeller.

På frågan huruvida Hyundaigruppen samarbete med sportbilstillverkaren Rimac påverkat utvecklingen. Svarar utvecklingschefen.

– Vi kommenterar inte det samarbetet i dag. Men Hyundai Motor Group är öppna för samarbeten och vi försöker alltid hitta sätt att använda relaterade tekniker som vi utvecklar med andra.

Läs mer: Prognos: Då bryts den uppgående trenden för laddbilarna

Under lanseringen av E-GMP visade Albert Biermann en tydlig frustration över rådande situation i världen. På utvecklingsavdelningen hade man slitit för att ta fram en prototyp för media, men på grund av coronapandemin gick det inte att genomföra någon fysisk teknikuppvisning.

– Vi hade förberett en bil som ni skulle ha fått testa mot konkurrenter för att få se fördelarna av vårt nya system, säger han.

Fakta E-GMP

Dedikerad elbilsplattform för bilar i C/D/E-segmentet

Maskinlayout: en eller två.

Drivning: Bak- eller fyrhjulsdrift

Typ av maskiner: inte specificerat

Batterikapacitet: inte specificerat

Toppfart: 260 km/h

Acceleration 0-100 km/h: under 3,5 sekunder

Räckvidd: Över 500 km

Elarkitektur: 400/800V

Snabbladdningskapacitet: 50-150 kW (400V) / 350 kW (800V)

Laddtid snabbladdning 0-80 procent (350 kW): 18 minuter

Ombordladdare: 11 kW

Övrigt: V2L (vehicle to load) med kapacitet på 3,5 kW

Hyundai Motor Group planerar att lansera 11 bilar baserade på E-GMP fram till 202

Felix Björklund

Mer om: Hyundai

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt