Elbilar

Nya plattformen ska göra Hyundai/Kia till ledare inom elbilar

På Hyundais elbilsplattform E-GMP det bland annat elmotorer på fram och bakaxeln, samt batteripack mellan hjulaxlarna. Foto: Hyundai Motor Group
E-GMP husera batterier som ger över 500 km räckvidd enligt WLTP. Med dubbla elmaskiner ska effekten ligga strax under 600 hästkrafter. Foto: Hyundai Motor Group
De dubbla elmaskinerna ska göra att bilar som baseras på E-GMP-plattformen ska klara av 0-100 km/h avklaras på under 3,5 sekunder. Foto: Hyundai Motor Group

En stort och enormt viktigt steg. Under tisdagen avslöjade Hyundai-gruppen sin nya dedikerade elbilsplattform. Och man var inte blyg med att peka ut sig själva som ledare inom elektrifierat. ”På massmarknaden finns det inget som slår E-GMP”, säger utvecklingschefen Albert Biermann.

Publicerad

När VW för två år sedan visade upp sin MEB-plattform och lanserade den nya sloganen "Elbilar åt miljoner – inte miljonärer" var de pionjärer. Nu gör Hyundai Motor Group samma sak, men höjer också ribban ytterligare ett steg.

Satsar enbart på eldrivlinor

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här