”Budgetmärkets nya elbil – en käftsmäll för premiummärkena”

2021-04-04 06:30  

KRÖNIKA. För inte länge sedan sågs Kia som ett billigt alternativ för den ointresserade föraren. Men utvecklingen har gått fort – och i elektrifieringens tidevarv utmanar bilmärket föreställningen om vad som är premium, skriver Ny Tekniks Felix Björklund.   

Historiskt sett har riktig prestanda varit förknippat med några få bilmärken. Ska du köpa en bil med drag i – välj en Porsche, BMW eller varför inte Corvette.

Hackordningen, eller vad man kan kalla det, har varit ganska tydlig. Men så är det inte längre – och det är Kia ett bevis på.

När sydkoreanska Kia lanserade EV6 i veckan visade de inte bara upp en elbil av senaste snitt – de slog ner en bopåle rätt i självaste ”prestanda-land”.

GT-versionen av bilen inte bara är snabb, med sina 584 hästkrafter och 0-100 km/h acceleration på 3,5 sekunder är det få som kan mäta sig. Det är på en nivå som innebär att en hel del kaxiga sportbilsbilister får gråta av skam när de blir lämnade på efterkälken vid pubertala kraftmätningar vid trafikljus.

För fasen, det krävs ju en Porsche 911 Turbo för att slå detta… eller Taycan Turbo om man vill köra på el.

Läs mer: Kinas elbilsboom har Tesla som förebild

Nej, jag menar absolut inte att crossover-Kian är en ”Porsche-dödare” eller ens rätt vapen att utmana sportbilar med. Dock är det en tankeställare.

Elektrifieringen har på otroligt kort tid kastat om hela branschen. Elon Musk insåg att det krävdes ”wow-faktor” för att tekniken skulle intressera. Han såg att bilentusiaster gillade acceleration – så han gav det till dem.

Först sportig, sedan ”Insane Mode”, ”Ludicrous speed” och nu senaste ”Plaid”. Med varje introduktion har accelerationsprestandan pressats allt längre bort från vad stressade fossilbilstillverkare hoppas uppnå med turbos och kompressorer.

Till en början så tänkte alla, jaja, vänta bara tills de tyska tillverkarna ger sig in i leken – då blir det åka av. Men icke. Hittills har de flesta traditionella tillverkare undvikit att lansera en direkt jämförbar modell. Porsche Taycan samt nu Audi E-tron GT är det vi har fått, men det tog bra lång tid.

Och att powertyskarna BMW och Mercedes inte har presenterat sig ännu i det här segmentet har skapat ett vakuum vilket i förlängningen lett till att vi nu har Kia-bilar som accelererar som 911:or.

Ja, toppversionen av EV6 har en prislapp som lägger den ovanför vad den genomsnittlige bilköparen, eller för den delen Kia-spekulanten, lägger. Men på andrahandsmarknaden lär det vara mer överkomligt. Volkswagen har pratat om att de vill demokratisera elbilen – det koreanerna bidrar med är att göra prestanda folkligt.

Tänk vilken enorm skillnad det kommer att vara när man slår in Kia i Blocket-söket om några år och i stället för dieseldrivna Cee’d:ar och Piacantos med 68 hästar – kan välja EV6:or med prestanda som en Ferrari Enzo.

Felix Björklund

Mer om: Kia Krönika

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt