Presenterad: Här är Audi Q4 E-tron

2021-04-16 14:33  

Audis första elbil i kompaktklassen är plattformssyskon till VW ID.4 och Skoda Enyaq. De svenska priserna för Q4 E-tron startar på 475 000 kronor.

Sugen på en eldriven crossover men tycker att vanliga E-tron är för stor – och VW ID.4 är för enkel? Då kommer nu svaret i form av Q4 E-tron som innebär att den tyska tillverkaren nu etablerar sig i kompaktklassen.

Men trots att Audi har som slogan ”Vorsprung durch Technik” – är de faktiskt bara trea på bollen. Tekniken är koncerngemensam och är en spegling av vad vi redan sett i VW ID.4 och Skoda Enyaq.

Dock är man först med en sak, den så kallade sportback-taklinjen. För utöver vanliga Q4 så släpps även en version med mer sluttande tak.

Tittar vi på det tekniska så kommer de båda modellerna initialt att erbjudas i tre versioner. Enklast blir Q4 35 som då har bakhjulsdrift och 170 hästkrafter parat till ett batteri med nettokapacitet på 52 kWh. Ovanför denna finns modellen kallad 40 som har lite mer tryck i motorn (204 hk) samt ett större batteri på 77 kWh.

Läs mer: Kias nya elbil EV6 – här är priset man lockar med

Toppmodellen Q4 50 får dubbla motorer, fyrhjulsdrift och en maxeffekt på 299 hästkrafter. Köpare som väljer detta får då en bil som utöver snabbare acceleration även ska ha bättre framkomlighet samt kunna ge mer fäste vid kurvtagning.

De båda exklusivare modellerna med det stora batteriet har även värmepump som standard, vilket då bidrar till sänkt förbrukning eftersom överskottsvärme från högvoltsbatteriet kan användas till att värma kupén.

Räckvidd Audi Q4 E-tron

Tittar vi på laddning så kan instegsversionen Q4 35 laddas med 7,4 kW med växelström och upp till 100 kW med snabbladdare. För bilarna med 77 kWh-batteriet är det 11 kW AC samt 125 kW DC som gäller. Okej, men hur långt kan man ta sig när batteriet är fulladdat?

Officiellt så ska 35:an klara 341 km, 40:an 520 km och den dubbelmotoriga 50 får en räckvidd på 488 km. Sportbackversionerna ska ha något lägre energiförbrukning, vilket ger 349 i instegsversionen och 497 i flaggskeppet.

Audi Q4 e-tron. Foto: Audi

Vid lanseringen var det en frågestund, och på den direkta frågan från Ny Teknik om vad det är som gör Q4 till Audi när det kommer till körning, och då speciellt quattro-fyrhjulsdriften – blev svaret svävande. De medger att alla fordon på MEB-plattformen har ”identisk grund” men att man från Audis håll valt att bland annat använda olika dimensioner på hjulen för att på så sätt få en annan karaktär.

Prist för en Q4 35 E-tron startar på 475 000 kronor. Mellanversionen 40 börjar på 564 700 kr och 50 går loss på 641 900 kronor. Vill man ha den slankare sportbacken så är pristillägget 22 700 kr.

Bilen har försäljningsstart under april och landar ute i handeln i juni, sportback-bilarna kommer dock först efter sommaren.

 

Fakta: Audi 35 E-tron

Pris: från 475 000 kr

Drivlina: Elmotor på bakaxeln

Maxeffekt: 125 kW / 170 hk

Maxhastighet: 160 km/h

Acceleration 0-100 km/h: 9,0 sekunder

Räckvidd: 341 km / 349 km (Sportback)

Batterikapacitet: 55 kWh / 52 kWh netto

Ombordladdare: 7,2 kW

Snabbladdningskapacitet: 100 kW

Bagageutrymme: 520 l / 535 l (Sportback)

Max dragvikt: 1 000 kg

 

Fakta: Audi 40 E-tron

Pris: från 564 700 kr

Drivlina: Elmotor på bakaxeln

Maxeffekt: 150 kW / 204 hk

Maxhastighet: 160 km/h

Acceleration 0-100 km/h: 8,5 sekunder

Räckvidd: 520 km

Batterikapacitet: 82 kWh / 77 kWh netto

Ombordladdare: 11 kW

Snabbladdningskapacitet: 125 kW

Bagageutrymme: 520 l / 535 l (Sportback)

Max dragvikt: 1 000 kg

 

Fakta: Audi 50 E-tron

Pris: från 641 900 kr

Drivlina: Dubbla elmotorer, en per axel

Maxeffekt: 220 kW / 299 hk

Maxhastighet: 180 km/h

Acceleration 0-100 km/h: 6,2 sekunder

Räckvidd: 488 km / 497 km (Sportback)

Batterikapacitet: 82 kWh / 77 kWh netto

Ombordladdare: 11 kW

Snabbladdningskapacitet: 125 kW

Bagageutrymme: 520 l / 535 l (Sportback)

Max dragvikt: 1 200 kg

Felix Björklund

Mer om: Audi Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt