ELBILAR

Polestarchefen avslöjar: Det kommer ingen ny Polestar 2

Thomas Ingenlath avslöjar att Polestar 2 inte kommer ersättas med en ny Polestar 2. Bilden är ett montage

Det blir ingen ny generation av Polestar 2. Modellen ska ersättas av något helt annat och denna får namnet 7. Det avslöjar vd:n Thomas Ingenlath i intervju.

Publicerad Uppdaterad

Bilindustrin är traditionell och sett till de olika tillverkarnas modeller är stamtavla ofta viktigt. Porsche 911, Ford Mustang och Volkswagen Golf är alla ”institutioner” som har funnits med i många generationer.

Men Polestar kommer inte sälla sig till traditionalisterna och bygga varumärke på detta sätt. 

Det är i en intervju med brittiska Autocar som Thomas Ingenlath, vd för bolaget, avslöjar att när nuvarande Polestar 2 ska ersättas – så blir det inte med en ny 2:a.

– [Vi] kommer inte ersätta Polestar 2 med en Polestar 2. Det kommer bli Polestar 7, säger han till tidningen.

Uttalandet innebär att den namnigvningsstrategi man valt, att gå från ett och räkna uppåt kommer fortsätta även efter det att nuvarande bekräftade modell, Polestar 6, introduceras 2026.

Hur blir Polestar 7?

Exakt vad vi kan förvänta oss av nummer 7 återstår att se, förutom då att den kommer att ha samma position i modellpaletten som bilen den ersätter.

Skälet är enligt vd:n att det handlar om att förnya sig och att inte fastna i gamla hjulspår.

– Vi kanske bygger en liknande bil, men eftersom den har ett annat nummer så hamnar vi inte i den naturliga fällan att vi låses in i konceptet av vad bilen har varit tidigare. Även om det är trevligt att ha en Golf-klassbil, så är det väldigt begränsande när det kommer till innovationskraft – eftersom du alltid fastnar inom ramen av vad en Golf ska vara.

Uttalandet går stick i stäv med vad just Volkswagen har uttalat på sistone. I Wolfsburg har man lagt om riktningen eftersom det var tydligt att kunder ville ha mer Golf-trygghet – och mindre ID-innovation. Eller som VW:s teknikchef, Kai Grünitz, uttryckte i början av året om att Golf kommer finnas i fler generationer framöver.

– Det är hjärtat i vårt märke, vi kommer inte döda Golfen, sade han då.

Förväntningen är att Polestar 2 ersätts 2027, men redan nu lär utvecklingen av 7:an vara i full gång. Troligtvis baseras modellen på Geely-gruppens SEA-plattform, vilket gör den till arkitektur-syskon med allt från Polestar 4 till Smart 3 och Volvo EX30. 

Tillverkaren, som det onekligen har stormat en hel del runt under inledningen av året, har som mål att till 2025 gå plus/minus noll, ha en årlig produktion på 155 000 bilar samt en bruttomarginal i ”övre tiotalet” .