FORDON
Renault följer trenden – satsar på billigare batterier
Den billigare och robustare battericellen litiumjärnfosfat vinner terräng. Även Renaults elbilsdivision Ampere har nu meddelat att de satsar på tekniken.
I höstas bildade Renault elbilsdivisionen Ampere. Nu meddelar Ampere att batterisortimentet ska utökas och även inkludera litiumjonbatterier av typen litiumjärnfosfat (LFP), rapporterar Reuters. Hittills har endast NMC-batterier, med en katod av nickel, mangan och kobolt, använts.
För att lyckas med satsningen tar Ampere hjälp av två asiatiska celltillverkare, koreanska LG Energy Solutions och kinesiska CATL. Målet är att bygga upp en europeisk värdekedja för tillverkningen.
Därmed kommer Amperes batterileverantörer att bli fyra till antalet: LG, CATL, Verkor och AESC Envision.
Vilka bilmodeller som kommer att få LFP-celler avslöjar Ampere inte, men säger att det handlar om flera stycken från varumärkena Renault och Alpine.
LFP-batterier användes tidigare främst i till exempel bussar och stationära energilager, eftersom det är en robust och relativt billig teknik med lägre energitäthet än NMC-batterier.
Cell-to-pack
Tillsammans med LG ska Ampere dessutom lansera ett för biltillverkaren nytt sätt att bygga batterier på, kallat cell-to-pack. Det innebär att man hoppar över steget att montera cellerna i moduler. I stället monteras cellerna direkt i batteripacket. Resultatet blir ett pack med högre energitäthet. I samma utrymme ryms därmed ett batteri som ger längre räckvidd.
Amperes målsättning är att LFP-celler i kombination med cell-to-pack ska minska kostnaderna för ett elbilsbatteri med 20 procent från början av 2026.
I Kina har LFP-batterier redan intagit en stark ställning på elbilsmarknaden. Nu verkar Europa följa efter. En av orsakerna är en önskan att pressa priset på elbilarna så att fler har råd att köpa dem. En annan är att undvika den problematiska metallen kobolt i NMC-batterierna, som i vissa fall utvinns under usla förhållanden i främst Kongo-Kinshasa.
Volvo är ett av flera bolag som har hoppat på trenden. I Till bilmodellen EX30 kan kunden välja antingen ett stort batteripack, med NMC-celler, eller ett mindre pack med LFP-celler.