Provkörning: Citroën Ë-C3 – ”Så är Sveriges just nu billigaste elbil”
En räckvidd på 320 km och en prislapp på under 300 000 kr. Citroën Ë-C3 är en av de mest spännande lanseringarna i år. Klarar bilen av balansakten att vara både billig och bra?
Elektrifieringen av bilbranschen har gått oerhört snabbt. På mindre än tio år har segmentet gått från att vara nisch till framtid – och alla har hoppat på tåget. Men samtidigt har prislappen hissats lika mycket. Pengarna man fick en stabil diesel-lyxbil för 2014, räcker nu knappt till för att få en eldriven kompaktmodell. Tills nu. För första gången erbjuds en elbil med över 30 mils räckvidd – för under det förr i tiden så viktiga 7,5 basbelopp. Detta är Citroën Ë-C3.
Vid lanseringen gick Citroën hårt ut och sa att bilen ska gå att leasa för 99 euro på hemmamarknaden. Till och med 49 euro om man är låginkomsttagare. Och detta för en bil producerad i Europa. Det är inte bara ett lågt, det är ett riktigt statement.
Men är det en billig skräpbil? Eller har Citroën lyckats med konststycket att göra något som även är värt pengarna? Ny Teknik har tagit den för en provtur.
Design
C3 har funnits med i Citroëns modellpalett i flera generationer, men då mer som en kompakt halvkombi. Nu har bilen vuxit rejält och stöpts om till ”suv”. Bilen är dock inte längre än den tidigare versionen, bara högre.
Designen har blivit mer fyrkantig och det är en hel del crossoverelement i formen. Stiligt eller ej, det är upp till betraktaren.
Annons
Hoppar man in i bilen märks det att man försökt återanvända en del av de komponenter som finns sedan tidigare. Det man dock har som är nytt, men andas retro är det som kallas för en smart head up display. Och den är faktiskt smart. Det är egentligen en förarinstrumentering som flyttats upp nära vindrutans nederkant. Här får man en bra överblick utan att flytta ögonen från vägen. Utöver denna har bilen vi kör, Max-versionen, en mittskärm för infotainment och karta. I insteget uteblir denna och man får istället använda sin egen mobiltelefon.
I sätena sitter man ok, men det är samtidigt inget jag skulle vilja sitta i flera timmar i. Något som däremot är strålande är att det finns knapp för att stänga av/sätta på hastigehtsvarningen.
I baksätet är det helt okej med knäutrymme som vuxen, därtill är det bra takhöjd som gör att man kan sitta utan att slå i taket. Väldigt bra med tanke på bilstorleken. Det som är lite sämre är den korta sittdynan som gör att man kanske inte väljer det här sätet på långresan.
Något att tänka på är att i grundbilen är det vissa tämligen elementära saker som faller bort. Som att förarstolen inte går att höjdjustera samt att baksätet inte är delbart. Därtill får man ingen mittskärm, backkamera eller trådlös spegling av mobilen. Vidare på listan av utrustning som faller bort är vinterpaketet som innehåller 11 kW ombordladddare, dimljus, sätesvärme fram, rattvärme samt uppvärmd vindruta.
I sann spararanda har Citroën även satt fönstervevar bak och nyckeln – det är en klassisk bilnyckel inte något ”keyless” här inte.
Lastutrymmet är på 310 liter, vilket inte är helt fy skam med tanke på att bilen är knappa fyra meter. Dock ska det sägas att det är en rejäl lasttröskel som ska traverseras. Vill man går det även att dra saker, dock är max dragvikt begränsad till 550 kg.
Teknik
Men med det sagt, Ë-C3 är en bil man från början tänkt att den ska vara billig – och accepterat kompromisserna det medför.
Grundarkitekturen kommer ur Citroëns lågkostnadsprogram avsett för Indien och Brasilien. Allt som inte setts som nödvändigt har strukits och det ingenjörerna arbetat med är att nå acceptabel nivå – inte högre än så.
I drivlinan har Ë-C3 en enklare motor med en maxeffekt på 83 kW, motsvarande 113 hästkrafter. Jämfört med många andra elbilsalternativ kan detta verka begränsat, men det är tillräckligt för de uppgifter Citroën anser att en Ë-C3 ska utföra.
Annons
Batteriepacket är av LFP-kemi och kapaciteten skrivs till 43,7 kWh – tillräckligt för att man ska kunna ta sig upp till 320 km på en laddning. När det är dags att ladda ska 20-80 procent avklaras på 26 minuter. Maxeffekten är på 100 kW, vilket räcker när batteriet inte är större än så här.
Tittar vi vidare har bilen exempelvis inte de sensorerna som krävs för alla säkerhets- och assistanssystem som många efterfrågar. Som adaptiv farthållare, filhållarassistent eller alla former av autobromsfunktioner. Detta innebär att när bilen testas av Euro Ncap – blir det inte full pott.
På vägen
Efter att ha vridit om nyckeln (när gjorde jag det senast?) rullar jag ut från parkeringen och iväg ut på den Österrikiska landsbygden. Siktet är ställt på att ta sig runt sjön Neuseidln, via Ungern och tillbaka. Det första som slår en direkt är komforten. I en b-klassbil är det här enormt bra, inte minst med att man på senare år fått vänja sig vid att enklare elbilar är bänghårda för att kunna hantera extravikten batterierna kommer med.
Men inte här. Trots bitvis ojämnt underlag rullar ”cittran” på ganska obrydd. Även när vägunderlaget är dåligt behålls komforten och bilen hänger med bra. När det blir riktigt grovt kommer det absolut in buller och annat, men det handlar snarare om bristande ljuddämpande material – än att det är oljud som kommer från chassit.
I byarna svävar vi fram och den väldigt lätta styrningen, något även Ë-C4 hade, gör att man rattar runt refuger, buskar och cyklister utan att anstränga sig.
Men mjukheten i styrning och chassi kommer dock till ett pris. Tillsammans med en kort hjulbas innebär det att när man får upp ångan något och vill svänga – då känns det verkligen av. Bilen niger och kränger betänkligt.
Så ska vi köra upp på en större väg. Och i stillastående motlut blottas även ett annat aber. De 83 kW och 130 Nm man har till hands som förare gör att det är tufft att komma upp i marschhastighet. Det tar tid och därför ska sådan här manövrar planeras om det är mycket trafik. Samma sak när vi fått upp farten och tar sats på en motorvägspåfart. Här blir det lite läskigt då vi ska försöka takta trafiken på 120-vägnn men göra fartuppbyggnaden i kurva. den högbyggda och mjuka bilen svajar en hel del och känslan är nästan att innerhjulen ska lätta.
Ekonomi och förbrukning
Citroën Ë-C3 är inte bara en elbil, det är ett manifest. Att man i Europa visst kan bygga billiga elbilar med tillräckligt innehåll för att konkurrera. Och sett till pris är det absolut så. Instegsbilen kostar 299 990 kronor vilket är bra mycket lägre än vad andra erbjuder. Men för det priset saknas det en hel del utrustning.
Med allt ombord, då ökas priset till 349 990 kronor vilket fortfarande är billigt.
Förbrukningen under vår tur var intressant. Det var 26 grader och strålande sol, vilket tarvade att AC:n fick gå för fullt. Turen var inte allt för utmanande, vilket återspeglas att under de här förhållandena slutade siffran på 1,33 kWh/mil – alltså under officiella siffror.
Här får du Sveriges just nu billigaste elbil, men den är inte bara en budgetskapelse – det är en modell som har vissa fina kvaliteter. Som komforten och den låga förbrukningen. Visst finns det plumpar i protokollet, men med tanke på priset är de enklare att acceptera.
Nu återstår det att se vad det kan bli för leasingpris. Om det blir i närheten av det på hemmaplan – då kostar det ju knappt mer än ett mobilabonnemang.
Fakta
Citroën Ë-C3
Pris: från 299 990 kr (You), 344 990 kr (max) Drivlina: Elmotor, framhjulsdriven Maxeffekt elmotor: 83 kW / 113 hästkrafter
Max vridmoment: 120 Nm Acceleration 0-100 km/h: 11 sekunder Topphastighet: 135 km/h Batterikapacitet: 44 kWh Snabbladdningskapacitet: 100 kW Ombordladdare: 7,4 kW / 11 kW som tillval Räckvidd på el: 320 km Officiell förbrukning: 1,38 kWh/mil
Förbrukning under test: 1,33 kWh/mil Årsskatt: 360 kr Bagageutrymme: 310 liter Max släpvagnsvikt: 550 kg (möjlig eftermontering) Längd: 4 015 mm Bredd: 1 813 mm Höjd: 1 577 mm Vikt: 1 416 kg