Opinion

”Magnettågets landbroar är mycket bättre än höghastighetstågets”

Prototyp för ett nytt magnettåg visades 2019 upp i Qingdao, Shandong, Kina. Infällda bilden: landbro för magnettågsbana. Foto: Xinhua News Agency och KIMM, Sydkorea

DEBATT. Höghastighetstågets landbroar är som ett klumpigt och stelt spjut genom landskapet. Även magnettåg byggs på landbroar – och stordriftsfördelarna och tidsvinsterna med prefabricering gäller i mycket högre grad lättviktsalternativet magnettåg, skriver Rune Wigblad och Mattias Svederberg.

Den 9 juni lanserades två nya rapporter som påstås framhålla en samhällsekonomisk vinst för höghastighetståg. Dessa partsinlagor, som bygger på helt nya förutsättningar, kommer lägligt för vissa partier i valrörelsen. Det är dock en mycket tveksam räddningsplanka för projektet. En opartisk studie av magnettåg skulle i stället visa ett alternativ som ger större tidsnytta för pengarna.

Rapporterna är konsultrapporter från Tågföretagen (utförd av företaget Kreera) och Region Jönköping (utförd av WSP). Trafikverket, Skanska och Kreera överväger ett helt nytt teknikalternativ, höghastighetståg på landbroar och dessutom nya prognoser för resande, för att snabbt fixa problemet med svag samhällsekonomisk lönsamhet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här