Opinion

”Vill regeringen bygga en dinosaurie i landskapet?”

Bild: Mattias Svederberg.

DEBATT. Politiskt har höghastighetståget kört in i en återvändsgränd och det är därför hög tid att undersöka magnettågsalternativ som har stark potential att tillfredsställa alla politiska viljor, skriver Rune Wigblad.

Politikerna satte ett kostnadstak på 205 miljarder för ”höghastighetståget”, men prislappen för bygget har nu ökat till 295 miljarder (prisnivå 2017) i Trafikverkets rapport ”Nya stambanor för höghastighetståg” (28/2-2021).

Takbeloppet har tvingat fram fyra nya lågprisalternativ i rapporten. Planeringen av dessa har varit utsatt för skarp kritik från lokala politiker den senaste tiden, bland annat för att dessa lågprisalternativ innebär olika former av externa stationslägen i Nyköping, Norrköping, Linköping, Jönköping, Hässleholm och Borås.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här