Opinion

”Höghastighetsbana har målats in i ett hörn – magnettåg är lösningen”

Chūō Shinkansen, Japan Railways.

DEBATT. Trafikverket försöker rädda idén om snabba tågtransporter med förslaget om landbroar. Men alternativet magnettåg övervägs inte – och våra politiker lämnas i okunskap om den mest lovande lösningen, skriver Rune Wigblad och Patric Nilsson.

Trafikverket måste ha varit nöjda när de hade baxat politikerna fram till Sverigeförhandlingen 2014 –2017. Den fokuserade helt på höghastighetståg med topphastigheten 320 km/h, vilket var en tydlig ökning från de 200 km/h som gäller i dag.

Det uppstod kritik mot höga kostnader och när Tomas Eneroth blev infrastrukturminister sattes ett kostnadstak. Under hösten 2018 beslutade Trafikverket, under ett politiskt vakuum, att sänka topphastigheten till 250 km/h för den första etappen, Ostlänken, en ny stambana mellan Järna och Linköping, vilken tyvärr ger marginell tidsnytta jämfört med idag.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här