”Elvägar är ett dyrt och onödigt sidospår” REPLIK. Att bygga ut elledningar längs stora vägar blir en svensk särlösning, som kommer att bli obsolet innan de byggts färdig, skriver Ulf Flodin, Järnvägsfrämjandet, i en replik. Publicerad 2020-12-03
Gruvtruckar drar 90 procent mindre diesel efter elektrifiering Aitikgruvan står ensam för 0,6 procent av den svenska dieselförbrukningen. Tack vare elektrifiering med kontaktledningar kan behovet minskas rejält. Plus i kanten: Gruvtruckarna går dubbelt så snabbt. Publicerad 2020-11-24
”Elvägar är ett komplement till järnvägen – inte en konkurrent” REPLIK. Elvägar är långtifrån bara forskning, det är ett verkligt komplement till laddinfrastruktur för batterielektriska lastbilar som fungerar, här och nu, skriver Magnus Höglund, Scania. Publicerad 2020-11-19
Nya elvägsutredaren: ”Vill inte krångla till det” Elisabet Falemo ska utreda hur svenska elvägar ska finansieras. Hon ser inte att de behöver konkurrera ut annan infrastruktur, som järnvägen. Publicerad 2020-11-13
”Elvägar är ett slag i luften som blockerar nya järnvägar” DEBATT. Elmotorvägar är ännu bara ett forskningsprojekt. Satsning på elvägsprojekt stjäl pengar från järnvägsinvesteringar och minskar sannolikheten att vår järnväg byggs ut, skriver Ulf Flodin, Järnvägsfrämjandet. Publicerad 2020-11-11
Regeringen vill få fart på nya elvägar: ”Nu kör vi” Regeringen presenterar fyra förslag för att på allvar få igång elektrifieringen av vägar. ”Nu slutar vi testa, nu kör vi”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Publicerad 2020-10-15
Elskena på vägen laddar fordonen under färd De 360 första meterna av Lunds elväg lyfts nu på plats. Varje tiometersskena tar tio minuter att lägga – men innovatören Dan Zethraeus ser en helt annan lösning för framtiden. Publicerad 2020-05-27
”Krångla inte till det med elvägar – välj järnvägen” DEBATT. I stället för att satsa på elvägar bör Trafikverket lägga pengarna på att göra det lättare att transportera gods på järnvägen. Den är redan elektrifierad, skriver Nils-Åke Sandberg. Publicerad 2020-04-03
”Glöm inte bort lätta fordon när elvägarna byggs” DEBATT. Tunga fordon i fjärrtrafik har hela tiden varit i fokus för elvägar. Men lätta fordon står för huvudparten av utsläppen på vägnätet och bör inte utestängas, skriver Conny Börjesson. Publicerad 2020-03-25
Lyckat test med en tung lastbil på Gotlands elväg Första dynamiska laddningen av en elektrisk lastbil på 40 ton är avklarad. På Gotland har Electreon genomfört testet som visar att elvägen håller för verkliga förhållanden. Publicerad 2020-03-24
Är elvägar lösningen på en ”monumental utmaning”? I slutet av 2020 beslutar Trafikverket vilken teknik Sveriges första längre elväg ska ha. Tyskland väljer helhjärtat att satsa på luftburna ledningar. Men måste Sverige följa efter eller kan vi ta en annan väg? Publicerad 2020-03-11
Kommission tillsätts för framtida elvägar: ”Tekniken finns redan” Nästa år tillsätts en statlig elektrifieringskommission, med målet att ta fram en plan på hur landets mest trafikerade vägar ska elektrifieras. Publicerad 2019-09-09
Gotland och Skåne får anlägga nya test-elvägarna Trafikverket har gett grönt ljus för teststräckor utanför Visby och i Lund. Gotland blir först i världen med en elväg för lastbilar som använder induktionsladdning. Publicerad 2019-04-12
Tre nya elvägar vidare i svensk upphandling Två demonstrationsvägar är inte nog, anser Trafikverket. Ytterligare tre tekniker har därför valts ut i en ny upphandling. Men den fjärde valdes bort. Publicerad 2018-09-26
Alla partier utom MP vill satsa på elvägar VALET 2018. En utbyggnad av elvägar tycks ha ett starkt stöd bland de svenska riksdagspartierna. Det är bara Miljöpartiet som vill avvakta. Publicerad 2018-08-30