Efter Visby sprids deras elväg – nu även till USA Sedan elvägen på Gotland överlevde sitt vintertest har israeliska Electreon startat projekt i andra länder. Näst på tur står USA, och Detroit. Publicerad 2022-02-13
”Elektrifieringskommissionen har inte riktigt helhetsbilden” Bra, men det saknas vissa aspekter. Det säger Karin Ebbinghaus, vd på Elonroad, om Elektrifieringskommissionens handlingsplan för eldrivna transporter på väg. Publicerad 2021-12-29
Sverige på väg att bli först med elvägar – ”Rullar ut ganska snabbt” Sverige är på god väg att få en av världens första permanenta elvägar för lastbilstransporter. Nu finns också ett förslag hur utbyggnaden och driften av 3 000 kilometer elväg ska finansieras. Publicerad 2021-09-01
Data från lastbilsjättar bakom Trafikverkets vändning om elvägar Andelen lastbilar som antas använda elvägarna har på kort tid minskat från 60–80 procent till 10–25 procent. Det vänder förstås upp och ner på det mesta. Data från Volvo och Scania är en viktig orsak. Publicerad 2021-02-02
”Snabbladdare är som en Ericsson-telefon, elvägar som en Iphone” Trafikverket tonar ner prognosen för klimatnyttan för elvägar och hur användbar tekniken blir. Men slutsatserna får mothugg av två experter i branschen. Publicerad 2021-02-02
”Med elvägar kan elbilar bli lättare, billigare och energisnålare” DEBATT. Elvägstekniken gör störst skillnad i samhället genom personbilsflottan som står för merparten av batterierna, merparten av koldioxidutsläppen och merparten av vägtransporternas energianvändning, skriver Mats Alaküla. Publicerad 2021-02-02
Trafikverket: Snabbladdare gör större nytta än elvägar Batteriutvecklingen går så fort att nyttan med elvägar urholkas. Därför vill Tafikverket på kort sikt fokusera på snabbladdare för ellastbilar. Vad som sker på längre sikt återstår att se. Publicerad 2021-02-02
”Elvägar är ett dyrt och onödigt sidospår” REPLIK. Att bygga ut elledningar längs stora vägar blir en svensk särlösning, som kommer att bli obsolet innan de byggts färdig, skriver Ulf Flodin, Järnvägsfrämjandet, i en replik. Publicerad 2020-12-03
Gruvtruckar drar 90 procent mindre diesel efter elektrifiering Aitikgruvan står ensam för 0,6 procent av den svenska dieselförbrukningen. Tack vare elektrifiering med kontaktledningar kan behovet minskas rejält. Plus i kanten: Gruvtruckarna går dubbelt så snabbt. Publicerad 2020-11-24
”Elvägar är ett komplement till järnvägen – inte en konkurrent” REPLIK. Elvägar är långtifrån bara forskning, det är ett verkligt komplement till laddinfrastruktur för batterielektriska lastbilar som fungerar, här och nu, skriver Magnus Höglund, Scania. Publicerad 2020-11-19
Nya elvägsutredaren: ”Vill inte krångla till det” Elisabet Falemo ska utreda hur svenska elvägar ska finansieras. Hon ser inte att de behöver konkurrera ut annan infrastruktur, som järnvägen. Publicerad 2020-11-13
”Elvägar är ett slag i luften som blockerar nya järnvägar” DEBATT. Elmotorvägar är ännu bara ett forskningsprojekt. Satsning på elvägsprojekt stjäl pengar från järnvägsinvesteringar och minskar sannolikheten att vår järnväg byggs ut, skriver Ulf Flodin, Järnvägsfrämjandet. Publicerad 2020-11-11
Regeringen vill få fart på nya elvägar: ”Nu kör vi” Regeringen presenterar fyra förslag för att på allvar få igång elektrifieringen av vägar. ”Nu slutar vi testa, nu kör vi”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Publicerad 2020-10-15
Elskena på vägen laddar fordonen under färd De 360 första meterna av Lunds elväg lyfts nu på plats. Varje tiometersskena tar tio minuter att lägga – men innovatören Dan Zethraeus ser en helt annan lösning för framtiden. Publicerad 2020-05-27
”Krångla inte till det med elvägar – välj järnvägen” DEBATT. I stället för att satsa på elvägar bör Trafikverket lägga pengarna på att göra det lättare att transportera gods på järnvägen. Den är redan elektrifierad, skriver Nils-Åke Sandberg. Publicerad 2020-04-03