Opinion

”Elvägar är ett komplement till järnvägen – inte en konkurrent”

Magnus Höglund, ansvarig för laddlösningar och infrastruktur på Scania. Foto: Scania

REPLIK. Elvägar är långtifrån bara forskning, det är ett verkligt komplement till laddinfrastruktur för batterielektriska lastbilar som fungerar, här och nu, skriver Magnus Höglund, Scania.

Jag håller inte med Järnvägsfrämjandets Ulf Flodin och ser framför allt inte att elvägar är en konkurrerande lösning med järnvägen – vi behöver effektiva och elektrifierade transporter både på tåg och på väg i ett intermodalt, fossilfritt transportsystem.

Elektrifiering av våra fordonstransporter är det mest effektiva och snabba sättet att minska koldioxidutsläppen för våra godstransporter. Elvägar är ett mycket effektivt sätt att överföra den energi som krävs för att driva fordonen. Elektrifiering av fordonstransporter och elvägar är ett komplement till järnvägen!

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här