Premium

Lyckat test med en tung lastbil på Gotlands elväg

Första dynamiska laddningen av en elektrisk lastbil på 40 ton är avklarad. På Gotland har Electreon genomfört testet som visar att elvägen håller för verkliga förhållanden.

Publicerad

Det är ännu oklart när Sverige ska börja bygga landets första långsträckta elväg. Men i slutet av 2020 kommer Trafikverket att besluta vilken teknik man då ska satsa på. I dagsläget finns det flera tekniker som har testats, men den dynamiska laddning som Smartroad Gotland använder har nu nått en milstolpe.

Projektet utgår från induktiv trådlös laddning av lastbilar och bussar på allmän väg. Satsningen är ensam i sitt slag och nu har de uppvisat att tekniken klarar av svensk vinter.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här