Opinion

”Det vore tjänstefel att inte testa elvägar”

Foto: Pontus Lundahl/TT
Magnus Henke, Handläggare och elvägsexpert på Energimyndigheten och Energimyndighetens representant i styrgruppen för elvägsförsöken. Foto: Privat
Anders Berndtsson, Strateg på Trafikverket och representant i styrgruppen för elvägsförsöken. Foto: Trafikverket

REPLIK. Det enda vi vet i dagsläget är att elvägar radikalt kan reducera utsläpp av koldioxid i transportsektorn till en relativt låg kostnad. Det måste vi testa, skriver Magnus Henke på Energimyndigheten och Anders Berndtsson, Trafikverket.

Det är utmärkt att försöken med elvägar i Sverige väcker debatt och att det skapas uppmärksamhet kring frågan hur vi ska lösa de tunga transporterna i Sverige i framtiden. Frågan sysselsätter Trafikverket, Energimyndigheten, Vinnova och andra myndigheter som har klimatsmarta och effektiva transporter som sitt ansvar. Tyvärr verkar det finnas ett antal missuppfattningar om varför myndigheterna bedriver försöksverksamheten.

Den tunga vägbundna godstrafiken står för ca 25 procent av vägtransportsystemets energianvändning och i stort sett motsvarande utsläpp av koldioxid. Riksdagen har fattat ett beslut om en fordonsflotta som är oberoende av fossila drivmedel år 2030.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här