Opinion

”Glöm inte bort lätta fordon när elvägarna byggs”

Elvägen i Sandviken utmed E16, där luftburna strömavtagare testades. Foto: Pontus Lundahl/TT
Conny Börjesson, pensionär, ingenjör inom elektromekanik, erfarenheter från fordonsindustrin och som forskare hos Rise Viktoria inom elektromobilitet med fokus på elvägar sedan 2010.

DEBATT. Tunga fordon i fjärrtrafik har hela tiden varit i fokus för elvägar. Men lätta fordon står för huvudparten av utsläppen på vägnätet och bör inte utestängas, skriver Conny Börjesson.

Jag riktar mig till politiker, till Trafikverket och till fordonsindustrin inför kommande teknikval för en utbyggnad av elvägar i Sverige. Det är i förhoppning att bidra till att klara den ”monumentala utmaning” vi alla står inför.

Elvägarna är en räckviddsförlängare för fordon, och möjliggör eldrift för fordon av olika typer med små batterier. Det gör att fordonen blir lättare, billigare och mer energieffektiva än exempelvis dagens suvar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här