Opinion

”Elvägar är ett dyrt och onödigt sidospår”

Invigning av den elektrifierade 2 km långa sträckan på E16 utanför Sandviken. Bild från 2016. Foto: Pontus Lundahl

REPLIK. Att bygga ut elledningar längs stora vägar blir en svensk särlösning, som kommer att bli obsolet innan de byggts färdig, skriver Ulf Flodin, Järnvägsfrämjandet, i en replik.

Svar till Magnus Höglund på Scania, som skrev en replik på min debattartikel om elvägar och järnvägsinvesteringar.

Enligt EU:s Green Deal ska ”En betydande del av de 75 procent av de inre godstransporter som i dag fraktas på väg flyttas över till järnväg och inre vattenvägar. Detta kommer att kräva åtgärder för bättre förvaltning av och ökad kapacitet på järnvägar och inre vattenvägar, som kommissionen tänker lägga fram senast 2021.”

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här