FORDON

Volvo vill samla in gamla batterier – som ska användas för att bygga nya

Volvo vill samla in uttjänta elbilsbatterier.

Ett samarbete tänkt att sluta den kinesiska loopen för elbilsbatterier. Får vi se samma sak även här i Sverige och Europa?

Fossilbilar kräver oljeutvinning – elbilar kräver gruvdrift. Skillnaden är att metallerna som används för att bygga ett litiumjonbatteri går att återvinna, till skillnad från oljan. 

Som en blivande renodlad elbilstillverkare till 2030 satsar nu Volvo Cars på att försöka återföra metallerna från de uttjänta elbilsbatterierna så att de kan bli nya batterier igen. 

Men bara i Kina ännu så länge, vad det verkar. Nyligen meddelade världens största tillverkare av elbilsbatterier, kinesiska CATL, att bolaget slutit en avsiktsförklaring med Volvo Cars om detta. 

Volvo Cars och CATL undertecknar avsiktsförklaringen.

– Samarbetet med Volvo Cars är en viktig milstolpe för att bygga en affärsmodell som sluter loopen för batteriåtervinning i Kina, säger Libin Tan, CATL:s vicechef för försäljnings- och marknadsföringssystem, i ett uttalande. 

CATL är sedan 2019 en av Volvo Cars leverantörer av battericeller. 

Volvo åtar sig att samla in de uttjänta batterierna och skicka dem till (icke-nämnda) mellanhänder som utvinner de värdefulla metallarna, till exempel litium, kobolt och nickel. CATL ska sedan använda metallerna i nyproduktion av batterier som ska monteras i nya bilar tillverkade av Volvo. 

Koldioxidneutral värdekedja

Steget är ett av många som Volvo Cars behöver ta mot målet att ha en koldioxidneutral värdekedja till 2040.

Här i väst har Volvo inte pratat så mycket om batteriåtervinning ännu. 2021 meddelande bolaget att det startar tre regionala battericenter i Göteborg, USA och Kina. Men syftet med dem är främst reparation och renovering av batterier i mindre skala, vid till exempel garantiärenden. 

Enligt bolagets hemsida kan man som ägare av en Volvobil med litiumjonbatteri begära att det hämtas upp av företaget. Volvo skickar därefter batteriet till något av de egna battericentren alternativt till designerade återvinnare – men nämner inte vilka det rör sig om.

Volvo+Northvolt=sant

Samtidigt bygger Volvo just nu en batterifabrik i Göteborg tillsammans med Northvolt, genom det samägda bolaget Novo Energy. Fabriken ska stå klar 2026. Northvolt bygger i sin tur en storskalig anläggning för batteriåtervinning vid cellfabriken i Skellefteå – så det är inte otänkbart att Volvo och Northvolt planerar för ett liknande upplägg här i Europa som Volvo nu vill skapa med CATL i Kina. 

Ny Teknik har sökt Volvo Cars för en kommentar, men utan att bolaget har återkopplat.