Titanic ska segla igen

2013-03-01 10:14 Jan Melin  
Det mesta utom motorerna på Titanic II blir kopior av originalet som förliste 1912. Foto: Blue Star Line

Om tre år ska en i det närmaste exakt kopia av Titanic göra samma tur som originalet skulle göra 1912. Bygget av skeppet körs igång i år på ett varv i Kina.

Den australiensiska dollarmiljardären Clive Palmer har nu offentligen sjösatt sitt projekt att bygga en kopia av Titanic som sjönk under sin jungfrutur 1912.

Vid en presskonferens i New York berättade han att Titanic II ska börja byggas vid ett kinesiskt varv senare i år och att jungfruturen är planerad till 2016. Då ska det först segla från Kina till Southhampton i England där de 2 435 passagerarna och den 900 personer stora besättningen går ombord för att stäva vidare mot New York, skriver rederiet Blue Star Line i ett pressmeddelande.

Nyheten om att Titanic II skulle byggas presenterades förra året och detaljerna om skeppet skulle offentliggöras i New York i december. Men den presskonferensen ställdes in på grund av orkanen Sandy och genomfördes alltså först den här veckan.

Förutom motor, luftkonditionering och fler livbåtar ska det mesta bli kopior av originalet. Passgerarna ska till och med få låna kläder uppsydda efter det tidiga 1900-talets mode.

För att livet ombord ska bli så likt det som levdes när Titanic stävade iväg på sin olycksaliga färd ska det vare sig finnas TV eller telefon ombord. Clive Palmer är även motståndare till att skeppet får internetuppkoppling.

Liksom originalet ska det även finns tre klasser ombord och passagerarna i olika klasser får inte beblanda sig. Clive Palmer ska själv resa 3:e klass i tidstypiska kläder under jungfrufärden, skriver rederiet.

På presskonferensen fick Clive Palmer frågan hur mycket kalaset kostar. Det ville han inte avslöja men sade "Jag har tillräckligt med pengar för att betala och det är det enda viktiga", skriver The Sydney Morning Herald.

Men rederiet berättar på sin egen webbplats att kostnaden är beräknad till omkring motsvarande 1,3 miljarder svenska kronor.

Det finns emellertid en hel del kritik och skepsis kring projektet.

Några anser att den planerade jungfrufärden är respektlös gentemot de 1 502  passagerare som dog när Titanic gick på ett isberg 15 april 1912, skriver USA Today.

Andra ifrågasätter de kommersiella möjligheterna och tror att intresset kommer att sjunka snabbt efter de första seglatserna. Men hittills har 40 000 personer registrerat sig för billjettköp till jungfrufärden, enligt Blue Star Line.

Dessutom anses det opassande att döpa fartyget till Titanic II då det är en sjöfartstradition att inte döpa ett fartyg efter ett som gått under.

Enligt Clive Palmer kommer hans skapelse bli världens säkraste passagerarfartyg. På frågan om det dessutom är osänkbart svarade han:

"Det vore väldigt nonchalant att påstå det. Jag tror att människor sagt det tidigare vilket de ångrat resten av sina liv", skriver The Sydney Morning Herald.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt