ANNONS FRÅN SIEMENS

Smarta kontor ska sätta människan i centrum

Smarta byggnader och smarta kontor är utan tvekan på tapeten just nu. Men vad innebär det egentligen - vad är det som är så smart med smarta kontor? När vi ställs inför förändrade krav från vår omgivning och våra kollegor växer behovet av smartare byggnader med förmågan att möta de nya förväntningarna.

Publicerad Uppdaterad

Först och främst tåls det att fråga - vad krävs egentligen av en byggnad eller ett kontor för att få epiteten “smart”?

- Det handlar till störst del om hur byggnaden integrerar med människa och verksamhet, säger Kim Ekberg, Head of Digital Buildings på Siemens. - Den måste bidra både till själva verksamheten och dess användare. Historiskt har fastigheter varit ganska passiva. En smart byggnad är en aktiv del av det som finns inuti den. Den kan anpassas till de behov som människorna och verksamheten har.

Siemens arbetar aktivt med lösningar för smarta byggnader och kontor och har under sitt arbete identifierat tre avgörande dimensioner, som alla är centrala för att ett kontor ska vara smart. Det är flexibilitet, användarupplevelse och hållbarhet. Enligt Kim Ekberg handlar det om tre komponenter som är viktiga för att kunna röra sig närmare de kontor som inom en snar framtid kommer att vara nödvändiga om vi ska möta de förändrade kraven från medarbetare och samhället.

- Allting förändras, hur vi gör affärer, hur vi reser och hur vi lever. Förändrade affärsmodeller ger förändrade förväntningar på kontoret. Hur ser vi till att våra medarbetare har det de behöver och trivs på arbetsplatsen? Hur ser vi till att optimera kontorets energianvändning? Hur ser vi till att kontoret kan hantera förändrade behov? Det är så vi behöver tänka, säger Kim Ekberg.

Att skapa mer hållbara kontor kan betyda att minska energianvändningen, hitta bättre lösningar och optimera hur vi använder kontorsytan, men det finns ett till sätt att se på det. Nämligen att återigen sätta människan i centrum.

- Med smarta kontor kan du lättare se vad dina medarbetare har för behov, vilka sociala aspekter som är viktigast och med hjälp av det skapa en miljö som de trivs i. Våra medarbetares förväntningar på arbetsplatsens flexibilitet ökar hela tiden och det behöver vi möta om vi vill behålla dem, förklarar Kim Ekberg.

Istället för att stirra sig blind på tekniken för teknikens skull sätter smarta kontor medarbetaren i fokus och låter tekniken vara en möjliggörare för verksamheten och dem som jobbar där.

- Smarta kontor ger oss möjligheten att snabbare hantera förändringar. Något som blivit tydligt under den senaste krisen. Behoven kring fysiska arbetsplatser förändrades över en natt och det sätter press på kontoren. Det kommer att bli viktigare och viktigare att kunna tackla sådana utmaningar på ett flexibelt och hållbart sätt, avslutar Kim Ekberg.

Få av oss vet exakt vad framtiden har att erbjuda vad gäller behov och förväntningar på det fysiska kontoret. Men genom att göra kontoret smartare finns större möjlighet att hantera framtiden, oavsett vad utfallet blir.

Vill du veta mer om Siemens arbete med smarta kontor?