Opinion

”Skippa snabbtåg – satsa på självkörande fordon”

Olle Hulteberg, entreprenör, huvudägare i Inission, författare till boken ”Att lyckas med komplexa förändringsprojekt”.
Foto: Alamy

DEBATT. Självkörande fordon täcker hela landet på ett flexibelt, demokratiskt och mer solidariskt sätt än snabbtågen. Vi har en stark fordonsindustri och en stark it- och elektronikindustri och kan bygga ett samhälle baserat på miljövänliga självkörande elfordon, skriver Olle Hulteberg.

Google har sedan lång tid tillbaka utfört omfattande tester med självkörande bilar i Kalifornien. Volvo kommer att genomföra tester i Göteborgsregionen under 2016. Sträck ut tanken och fundera på vilka enorma möjligheter det skulle innebära med helt självkörande fordon.

Tekniskt vet vi redan att de fungerar och marknad, kunder och samhälle tror jag är beredda. Sceneriet påminner om när mobiltelefonen kom. Prognosmakare spådde behov av några tusen telefoner i ett land som Sverige. När väl fördelarna uppenbarade sig så skapades det enorma behov.

Nu är inte tanken att försöka bevisa att självkörande bilar är en snar realitet utan att fokusera på vilka konsekvenser det kan få och de är dramatiska, på gränsen till revolution.

En av de största konsekvenserna gäller allmänna kommunikationsmedel som tåg och buss. Tänk dig följande scenario. Jag ska åka hemifrån Karlstad till centrala Stockholm och har tillgång till en självkörande bil. Det blir som en helautomatisk taxi, bilen hämtar mig vid min hemadress, tiden som tidigare ansågs förslösad kan nu komma till nytta. Jag kan arbeta, ta en fika, ringa några samtal, tja allt som jag önskar och bilen är utrustad med.

Samåker jag kan vi ha ett möte, eller familjen kan roa sig med en film eller ett sällskapsspel. Det riktigt mobila vardagsrummet eller kontoret är verklighet.

När vi är framme behöver jag inte oroa mig för parkering, avgifter, eller bucklor i ett trångt parkeringshus - bilen tar hand om sig själv. Jag bestämmer när jag vill vara framme eller när jag vill åka, vilket som det går lika bra för tekniken sköter resten.

Jag är övertygad om att dessa fördelar; flexibilitet, nyttotid, effektivitet och privatliv lätt överväger fördelarna med allmänna kommunikationsmedel. För ett tåg eller buss måste jag anpassa mig till avgångstider, jag måste ta mig till stationen och samsas med medresenärer. Nackdelarna är uppenbara. Biljetter till snabbtåg prognostiseras dessutom bli dyra.

Jag är övertygad att självkörande fordon delvis kommer att motverka urbaniseringen. Det blir enklare och smidigare att träffas trots att man har ett avstånd till mötet. Det finns dessutom en samhällsekonomisk gräns för hur vi kan bygga ut allmänna kommunikationer i glesbygd. Det blir helt enkelt billigare och flexiblare att ha självkörande bilar.

Om nu dessa självkörande fordon dessutom är eldrivna så sjunker kostnaden utan att miljön påverkas. Fossilbränsle är dyrt och miljöbelastande jämfört med en elbil som drar 2 kronor per mil i elenergi, som dessutom i Sverige produceras utan koldioxidbelastning.

Våra politiker vill manifestera sin politiska gärning med ett nationellt snabbtågsnät för stora kostnader. Min prognos är att ingen kommer att vilja resa med dessa tåg. Snabbtågen kommer inte ens att vara klara (2035) innan resenärsunderlaget kommer att vika.

Dessutom är höghastighetsbanorna per definition, en bana mellan två eller tre punkter, självkörande fordon täcker hela landet på ett flexibelt och mer demokratiskt och solidariskt sätt. Alla dessa miljarder kommer annars bara de invånare till del som bor vid ändstationerna (Stockholm, Göteborg och Malmö) eller har tur att bo vid en ”hållplats”.

Förutom persontransporterna finns det även stora fördelar för godstrafiken, med ökad flexibilitet, effektivitet och mindre energiförbrukning.

Låt oss istället ta dessa miljarder och satsa på ett ”Svenskt Apolloprojekt”. Vi har en stark fordonsindustri och en stark it- och elektronikindustri. Sverige skulle kunna bli världsledande inom självkörande fordon. Vara en världsförbättrare och förebild. Vara visionär på ett pragmatiskt sätt. Bygga ett helt nytt samhälle som baseras på miljövänliga elektriska självkörande fordon.

Vi skulle inte bara att göra en välgärning för miljön utan även bygga upp en industri som kommer att gagna både Sverige och Världen för lång tid.

Olle Hulteberg, entreprenör, huvudägare i Inission, författare till boken ”Att lyckas med komplexa förändringsprojekt”