Sandvik tankar vätgas

2014-10-14 05:30 Marie Alpman  

Under en månad testar Sandvik en mobil vätgasmack. Nästa steg kan bli en permanent tankstation för både bilar och truckar.

Det tar några minuter. Sedan är tanken full med vätgas och elbilen från sydkoreanska Hyundai kan köra ytterligare ett 60-tal mil. På tur till tankstationen står en gaffeltruck från Toyota som också den drivs med hjälp av bränsleceller.

– Vi tror att bränslecellsbilar har en viktig plats i samhället eftersom det enda utsläppet från bilarna är rent vatten, säger Daniel Roos, projektledare för testet som drivs tillsammans med Sandvikens kommun.

Två lånade bilar och trucken ingår i testet. Tankstationen som är stationerad på Sandviks industriområde är i själva verket en specialbyggd tysk lastbil fylld med vätgasflaskor.

Om någon vecka rullar den och bilarna tillbaka till Tyskland, men Sandvik och kommunen vill satsa vidare. Planen är att uppföra en permanent vätgasstation.

– Om den byggs vid staketet kan våra truckar och företagsbilar tanka på ena sidan, och vem som helst på den andra, säger Mats Lundberg, specialist på bränslecellsmaterial på Sandvik Materials Technology.

Vätgas finns redan på Sandvik-området. Den kommer via ledning från gasföretaget Agas anläggning i Sandviken och används i olika värmebehandlingsprocesser.

Den är också miljövänlig, intygar Mats Lundberg, eftersom den tillverkas med hjälp av grön el genom elektrolys.

Att Sandvik vill slå ett slag för bränsleceller är inte så konstigt. Företaget hoppas komma in under huven och vara med om – och när – försäljningen av vätgasbilar skjuter fart.

Som Ny Teknik tidigare rapporterat har Sandvik under många år utvecklat en ny process för att tillverka ytbelagda specialstål för de bipolära plattor som tar hand om strömmen inne i bränslecellsstacken. Tack vare tunna beläggningar av exempelvis kol ska cellerna därmed både bli billigare och hålla längre.

Japan ligger långt före

  • Bristen på vätgasmackar brukar anges som ett av de största hindren för att tekniken med bränslecellsbilar ska slå igenom. Här anser Mats Lundberg på Sandvik att Sverige ligger efter med en enda permanent station i Malmö.
    – Titta på Japan. Där byggs 100 tankställen till nästa år. Länder som Tyskland, Storbritannien och Sydkorea har också bestämt sig för att satsa på vätgas.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS