EU:s miljödiesel finns inte på riktigt

2015-10-07 11:59 Susanna Baltscheffsky  
Susanna Balstcheffsky är chefredaktör på Ny Teknik.

LEDARE. Alla som följer Volkswagengate – biljättens fusk med avgastesterna för sina dieselmotorer – vet nu att i USA tas utsläpp av kväveoxider på allvar. Men i EU är synen på de hälsofarliga kväveoxiderna mer tillbakalutad.

Att Europa har klimatgasen koldioxid i fokus när det gäller att minska trafikens många luftföroreningar, är förståeligt. Men det är obegripligt att inte också ha stränga regler för kväveoxider, äkta tester av dieselmotorerna och efterkontroller av att utsläppsgränserna hålls.

Avslöjandena i USA har också lett till att motortesterna i EU har synats. Man baxnar över att utsläppen tillåts vara mycket större i verkligheten än vad testvärdena i labbet visar. Ett accepterat fusk.

Det är väl känt att dieselmotorer har höga utsläpp av kvävoxider och partiklar. Och det är odiskutabelt att kväveoxider är hälsofarliga och orsakar eller förvärrar sjukdomar i luftvägarna.

I Sverige förkortas livslängden för 5 000 människor om året på grund av de luftvägs- och andningsproblem som bland annat orsakas av kväveoxider från trafiken.

I EU är motsvarande siffra 58 000 personer. Värst drabbade är barn, astmatiker och äldre. Bamse, en svensk långtidsstudie om allergier bland barn, visar att de som bott vid gator med mycket trafik under sitt första år löper större risk att få sämre lungfunktion i tonåren.

Även ekosystemen förändras dramatiskt när kväveoxiderna i luften göder marker, vattendrag och hav, till exempel Östersjön.

Egentligen är miljödieseln en motsägelse. Med dagens teknik går det inte att hålla nere både kväve- och koldioxid till en rimlig kostnad och med bibehållen körglädje.

Trots fem år med de hårdare Euro 5-reglerna minskade inte halterna kväveoxider i EU jämfört med Euro 4-reglerna.

Europas bilindustri har mycket arbete kvar innan de kan leverera en miljödiesel. Vad som krävs för att nå dit kan du  i den här veckans Ny Teknik.

De måste också vara ärliga om motorernas verkliga utsläpp. Bilköpare har glatts åt tillverkarnas många miljöalternativ. Nu vet ingen längre vad som är sant och inte.

 

Läs fler nyheter om Volkswagen-fusket här

Susanna Baltscheffsky

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt