Han säljer högtalare till världens miljonärer

Under studietiden startade han sitt företag. I dag säljer Björn Gunnarsson högtalare till miljonärer. "Det hade varit mycket svårare utan min utbildning", säger han.

Björn Gunnarsson är mannen bakom Aesthesis Gramophone Speakers. En högtalare som inte bara levererar extremt bra ljud utan även erbjuder en riktigt snygg design. Men kostar det så smakar det. Runt 600 000 kronor får man vara villig att betala för ett par högtalare. Därför är det kanske inte så konstigt att kunderna är miljonärer.

– En av våra kunder är ägare till en av USAs största restaurangkedjor. Det är nästan svårt att förstå hur mycket pengar han har, inte som Bill Gates men förmodligen snäppet under, säger Björn Gunnarsson.

Idén till företaget fick han under studietiden i Linköping. De första åren pluggade han ekonomi samtidigt som han jobbade extra på Bang & Olufsen butik. Intresset för musik och högtalare hade han fått redan under ungdomsåren hemma i Ludvika men nu väcktes tanken igen. Framförallt funderade han på varför alla högtalare alltid hade strikta linjer medan det inte alls ser ut så i naturen.

– Inget som skapar eller leder ljud i naturen är rektangulärt och jag funderade på varför man då envisades med det när man tar fram högtalare, säger han.

Så något år senare, samtidigt som han pluggade till civilingenjör i Industriell Ekonomi vid Linköpings tekniska högskola, startade Björn sitt företag. Genom hårt slit och mycket pengar har han nu lyckats få högtalarna i produktion och i oktober 2010 sålde han de första högtalarna.

– Jag tog kontakt med många seniorer och experter och lyckades få folk att satsa på företaget redan tidigt något som varit till stor hjälp.

Att starta sitt företag samtidigt som han pluggade var ingen lätt match men samtidigt tror Björn att mycket hade varit ännu svårare utan den kunskap han fått via universitetet.

– Det hade varit betydligt svårare och krångligare. Det gjorde att man kände sig mycket tryggare i alla beslut.

En annan viktig aspekt, enligt Björn, är att studierna gett honom något i bagaget i mötet med de personer som varit med och utvecklat högtalarna.

– Jag har vetat inom vilka områden jag borde ta hjälp av andra och vetat vilka frågor jag skulle ställa och hur jag skulle utvärdera svaren.

Att högtalarna är så exklusiva är ett strategiskt val.

– Visst vi hade kunnat göra dem billigare, men inte med lika bra ljud. Då hade det varit mer en designmöbel.

Just nu jobbar Björn intensivt med att ta fram en liten högtalare för alla oss därute som inte har en lika tjock plånbok som miljonärerna.

– Den kommer vara mycket billigare med en prislapp på en till ett par tusenlappar hoppas jag, säger Björn.

Karin Holmberg, MiniMedia

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS