Fordon

Uppgift: Myt att grön shipping skulle ge dyrare varor

Foto: Transport&Environment
Foto: Transport&Environment

En prisökning på några cent. Enligt en ny rapport skulle det vara resultatet för ett par skor om man gick över till vätgasbaserade e-bränslen inom shippingindustrin.

Publicerad

Den globala shippingindustrin har varit viktig för den moderna utvecklingen och den ekonomiska tillväxten. Det beror på att det är en av de mest energieffektiva transporterna, om man tittar på energi per tonkilometer. Tre fjärdedelar av de interkontinentala godstransporterna sker till sjöss. Men de är också en stor källa till utsläpp.

År 2012 stod sjötransport för 962 miljoner ton koldioxid, 2018 hade den siffran växt till 1 056 miljoner ton, motsvarande 2,89 procent av de totala utsläppen som människan står för. Dessvärre visar prognosen att trenden med ökade växtgasutsläpp fortsätter fram till 2050.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här