Toyota: Elbilen behöver Nobelprisbatteri

2014-07-10 10:43 Håkan Abrahamson  

Tekniken som behövs för att göra elbilar användbara är inte uppfunnen än, hävdar Toyotas forskningschef Mitsuhisa Kato.

I en intervju i Automotive News ger han tummen ner för satsningen på elbilar, och säger att Toyota nu lägger sin tillverkning av elbilar.

Företaget tror att alternativet till bensin och diesel heter vätgas. Nästa år lanserar Toyota en bränslecellbil, och även andra tillverkare ligger startgroparna med den sortens drivning.

- Vid det laget erbjuder Toyota inte längre någon helt eldriven bil, säger Kato. De små serier av elbilar som nu finns på programmet, minibilen eQ och RAV4 EV, läggs ner i slutet av det här året.

- Körsträckan är så kort med en elbil, och laddtiden är så lång, summerar Kato. Med den tekniknivå vi befinner oss på i dag behöver någon uppfinna ett batteri så bra att det vinner Nobelpris.

För att kunna konkurrera med dagens bensindrivna bilar behövs så mycket batterier att det ökar kostnaderna och laddtiderna.

- Elbilen befinner sig i en ond cirkel, anser Mitsuhisa Kato.

Kato säger att Toyota är redo att vänta in denna "Einstein", men kommer fortsätta med forskning och utveckling kring elbilar.

- Antalet kunder som är nöjda med elbilens korta räckvidd är begränsad, säger han. Men blir intresset för sådana bilar plötsligt större, då är vi beredda att leverera.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt