Samtalen med Thyssen Krupp om A26 är frysta

2014-03-05 13:26 Olle Nygårds  

Försvarets materielverk pratar inte längre med Kockums tyska ägare Thyssen Krupp. Samtidigt letar man – vid sidan om Saab – efter nya utländska partners på ubåtsområdet.

– Ja, det gör vi. Sverige tittar på partners och det finns ett stort intresse av att samarbeta med Sverige eftersom man vet att det finns en hög kompetens, säger Lena Erixon, generaldirektör på Försvarets materielverk, FMV, till Ny Teknik.

Det är alltså inte bara Saab som finns på FMV:s lista över eventuella undervattenspartners. Förra veckans besked om att Saab ska utreda svensk ubåtsförmåga kom efter att förhandlingarna mellan Kockums tyska ägare Thyssen Krupp och FMV strandat.

Tvisten gäller att Thyssen Krupp vill ha betalt på löpande räkning, och begränsa Kockums möjligheter att konkurrera internationellt, avseende den framtida svenska ubåten A26.

Förhandlar ni med Thyssen Krupp nu?

– För närvarande inte. Vi har meddelat att vi inte ser några förutsättningar att komma fram, säger Lena Erixon.

Sedan tidigare finns ett möte mellan er och koncernen ­inplanerat den 18 mars, blir det av?

– Jag har inte fått något återbud.

Vad är tanken att ni ska diskutera?

– Det är om det finns några andra lösningar. Det är ju så att man måste komma ur detta.

Vad skulle kunna få er att ändra er?

– Det skulle vara att de skulle stödja den här verksamheten och öppna upp för andra kontraktslösningar. Den absolut viktigaste punkten är att vi kan se en långsiktig försörjningslösning som är hållbar.

Är det viktigt att ubåtstillverkning finns kvar i Sverige?

– Ubåtsförmågan är en av de viktigaste i det svenska försvaret, den är vital. Vi månar oerhört mycket om att behålla den svenska kompetensen att tillverka ubåtar och ha kompetens att utveckla systemet.

Vad säger ni till ingenjörerna i Sverige som arbetar med det här?

– Vad vi gör nu, för att säkerställa att vi kan behålla kompetensen inom landet och kunna fortsätta vara med i undervattensverksamheten, är att vi tittar på andra alternativ. Studien till Saab är ett sätt att se på vilket sätt de skulle kunna utveckla det här.

Är det möjligt att Saab blir en ubåtstillverkare, tar över personalen eller Kockums?

– Jag vill inte svara på den frågan nu. Det får ju visa sig genom studien. De får möjlighet att beskriva på vilket sätt de skulle kunna vara en aktör, avslutar Lena Erixon.

Detta har hänt i A26-bråket

  • Försvarets materielverk, FMV, har skrotat planerna på att låta Kockums (TKMS AB) bygga ubåten A26. Beskedet kom i torsdags i förra veckan efter en lång tid av spekulationer kring orderläget för Kockums där man länge väntat på klartecken. I samma stund meddelade också FMV att myndigheten lagt en studie, värderad till 25 miljoner kronor, och som ska vara klar i slutet av juni, på Saab för att utreda framtida svensk undervattenskapacitet.
  • Ett skäl till att A26-planerna stoppas av FMV är att Kockums tyska ägare, Thyssen Krupp Marine Systems, krävt betalning på löpande räkning i?stället för att ge ett fast pris. FMV:s uppfattning är att det riskerar att fördyra projekten. En annan orsak till oenigheten är att Thyssen Krupp försvårar för Kockums att konkurrera internationellt med koncernens andra ubåtsbolag, det Kiel-baserade företaget HDW.
  • Som bakgrund kan nämnas att det är FMV som har rättigheterna till den nya ubåtstekniken som är aktuell här.

Olle Nygårds

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt