Fordon

Professor: Bra att Uberprojektet stoppas

Martin Törngren, professor i inbyggda styrsystem vid KTH, tycker att är rätt att tillfälligt avbryta projektet. Foto: KTH

Att Ubers projekt med självkörande Volvobilar har stoppats efter olyckan tyder på att båda parter tar ansvar, menar KTH-professorn Martin Törngren.

Publicerad

I helgen hamnade en av Ubers självkörande Volvo XC90 i en krasch i Tempe i delstaten Arizona. Enligt en företrädare för den lokala polisen skedde olyckan på grund av en annan bil som inte lämnade företräde vid en vänstersväng. Det är oklart om Volvon befann sig i självkörande läge eller om den kördes av en förare. Uber beslutade att tillfälligt avbryta sina projekt i Arizona och Pittsburgh.

Martin Törngren, professor i inbyggda styrsystem vid KTH, tycker att är rätt att tillfälligt avbryta projektet.

– Det tyder på att Uber och Volvo tar ansvar. Att lansera de här bilarna är en jätteutmaning som ställer stora krav, säger han.

Säkerhet är viktigt för Volvo. Vad har det för betydelse att en av deras bilar var inblandad i olyckan, även om felet uppges ha legat på den andra bilen?

Martin Törngren, professor i inbyggda styrsystem vid KTH, tycker att är rätt att tillfälligt avbryta projektet. Foto: KTH

– Det tyder på att de tar sitt ansvar genom att avbryta. Det verkar vara en rimlig åtgärd om man inte direkt kan se att det var den andra bilen som bröt mot lagen.

Volvobilarna i Uberprojektet har en förare bakom ratten redo att ta över när som helst. Martin Törngren pekar på svårigheterna med att införa den typen av semi-autonoma system.

Läs mer:

Hur autonomt ett fordon är beskrivs med exempelvis fordonsorganisationens SAE Internationals skala från noll till fem. Vilken nivå Ubers bilar faktiskt befinner sig på tycks fortfarande vara en fråga öppen för diskussion – antingen nivå två eller tre, beroende på vem man frågar.

Martin Törngren tycker att det verkar handla om nivå tre, men som ett specialfall med särskilda övervakare.

– Det finns en tydlig övergångsproblematik med nivåerna två och tre. Jag har uppfattat det som att man i Volvos Drive Me-projekt (som inte är kopplat till Ubers projekt, reds.anm.) har sagt att man kör nivå fyra direkt eftersom nivå tre är så komplicerad, säger Martin Törngren.

Volvo är hittills mycket sparsamma med kommentarer kring händelsen: ”Först och främst kan vi bekräfta att ingen person har blivit allvarligt skadad i denna incident. Vi undersöker fortsatt de exakta omständigheterna kring incidenten och kommer inte att ge fler kommentarer innan vi har fått fram mer fakta kring händelsen”, skriver presschefen Annika Bjerstaf i ett mejl till Ny Teknik.

Hon vill inte svara på om beslutet att avbryta är enbart Ubers eller om också Volvo hade något att säga till om utan hänvisar till Ubers presstjänst.

Men inte heller Uber vill svara på frågan utan lämnar bara följande kommentar: ”Vi fortsätter att undersöka händelsen och kan bekräfta att vi inte hade någon passagerare i baksätet”.