Oklart hur många gamla Gripen som slaktas

2016-05-25 13:24 Monica Kleja  

Försvarsmakten kommer att ta årliga beslut kring hur många av dagens C/D-plan som ska slaktas när nya Gripen byggs.

Enligt flygvapenchefen Mats Helgesson ska cirka 60 av de 97 Jas 39 Gripen C/D-planen i dagens flotta av stridsflygplan avvecklas de närmaste åren, då man behöver ta komponenter till E-planen.

Så ser Försvarsmaktens planering ut just nu.

– Men vår planering kan komma att ändras, säger överste Lars Jäderblom, strategichef för Gripen i ledningsstaben på Högkvarteret.

– Under hösten ska vi ge ÖB ett nytt planeringsunderlag och beroende på det politiska omvärldsläget och andra faktorer, kan vi komma att ta nya beslut, säger han.

– Det viktiga är att antalet C/D-plan inte blir för lågt, i relation till numerären som vi behöver.

Därmed kan ett lägre antal C/D-plan än de 60 faktiskt avvecklas, och nya E-plan kan bli verklighet framöver. Men pusslet hänger naturligtvis ihop med ekonomiska avvägningar.

Läs mer: Nya Gripen flyger – i simulator

Omkring 300 delar från A/B-modellens inkråm (luftsystem, hydraulcylindrar, bränslesystem-delar, raketstolar) togs till vara, när 31 av dem byggdes om till C/D-plan. Av dessa beräknas runt 100 också kunna återanvändas i Gripen E. Kvar i lager finns dessutom A/B-reservdelar för dryga 4 miljarder kronor, enligt Försvarsmaktens årsredovisning för 2015.

– Vi planerar så kostnadseffektivt vi kan utan att vår operativa förmåga påverkas och utvärderar varje höst, säger Lars Jäderblom.

När det gäller diskussionen kring antalet C/D-plan som i första vändan behöver avvecklas, så behöver ÖB Micael Bydén inte besluta sig förrän i höst.

Enligt Sebastian Carlsson, presschef på Saab, är man beredda på olika scenarier för produktionen av Gripen E:

– Vare sig Sverige väljer att byta komponenter eller inte, har vi en plan för det.

Anders Nygren, lärare i luftoperationer på Försvarshögskolan, anser att Sverige – med tanke  på olika hotbilder – kan behöva  ha både operativa plan ur C/D-serien parallellt med E-serien i framtiden.

Han menar att man bara kan räkna med att ha ungefär hälften av planen tillgängliga för flygning samtidigt.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook!

Gripen C

gripen-c-700-394-ny-teknik.jpg

Längd:  14,9 m

Bredd/spännvidd:  8,4 m

Inre bränslekapacitet:  2 400 kg

Max startvikt:  14 000 kg

Dragkraft:  80,5 kN

Maxfart/låg höjd:  över 1 400 km/h

Maxfart/hög höjd:  Mach 2

Räckvidd:  3 000 km

Gränser för G-krafter: -3G/+9G

Gripen E

Längd: 15,2 m

Bredd/spännvidd: 8,6 m

Inre bränsle-kapacitet: 3 400 kg

Max startvikt: 16 500 kg

Dragkraft: 98 kN

Maxfart/låg höjd: över 1 400 km/h

Maxfart/hög höjd: Mach 2

Räckvidd: ingen uppgift

Gränser för G-krafter: -3G/+9G

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

vill du synas här? annonsera

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS