Ö-vik först flygledas på distans

2013-05-29 05:30 Charlotta von Schultz  

All teknik är på plats – Örnsköldsviks flygplats är redo att bli först i världen med fjärrstyrd flygledning. Flygledarna ska sitta i Sundsvall och dirigera planen på 15 mils avstånd med hjälp av kameror.

Motorljudet ökar i styrka – Golden Airs flight GOA 3134 från Arlanda är på väg in för landning på flygplatsen i Örnsköldsvik. Kanske känns inflygningen lite skumpig i propellerplanet.

Vindbruset och flaggornas fladdrande visar att det blåser betydligt mer i Örnsköldsvik än i Sundsvall där vi befinner oss. Mycket riktigt, 17 knop står det i en av rutorna med väderinformation som visas i vår 360-graders vy av Örnsköldsviks flygplats med omnejd.

– All teknik är på plats, nu väntar vi bara på tillstånd från Transportstyrelsen, säger Mikael Henriksson, som är projektledare på Luftfartsverket, LFV.

Tekniken, som har utvecklats av Saab i samarbete med LFV, kan kraftigt sänka kostnaderna för flygledning. På många orter är flygtrafiken liksom i Örnsköldsvik gles. Ändå behövs fem–sex flygledare som turas om att bemanna tornet. Att i stället låta en central flygledning hantera flera små flygplatser blir betydligt billigare. Tekniken har tidigare testats på Ängelholms flygplats, men Örnsköldsvik blir den första flygplatsen i världen som tar flygtrafikledning på distans i operativ drift.

Allt som sker fångas av ett torn med 14 högupplösta kameror, zoomkameror, mikrofoner och sensorer (se grafik). Flygledarna som dirigerar trafiken ska sitta i den nya flygledningscentralen i en vanlig byggnad på Midlanda flygplats utanför Sundsvall. Här ger de 14 led-skärmarna med full HD-upplösning en ganska bra närvarokänsla. Men Mikael Henrikson är inte helt nöjd med bildkvaliteten ännu.

– Bilden var knivskarp i vintras när det var vintervitt, och nu ska bildbehandlingsalgoritmerna anpassas efter de här ljusförhållandena, säger han.

Han visar hur olika funktioner kan styras med några enkla tryckningar på en pekskärm på manöverbordet.

– Ett fordon som är på väg ut på startbanan fångas av en zoomkamera. I 40 gångers förstoring syns det tydligt att bilen har en ställning med extrahjul som sticker ut under chassit – det är en bilskola som tränar halkkörning.

– Filter fälls ner framför två kameror som vetter rakt mot solen. Nu framträder molnen på den tidigare överexponerade himlen. Att upptäcka ett annalkande plan blir därmed lättare jämfört med att titta genom fönstret i ett ”riktigt” flygledartorn.

Hela vyn från Örnsköldsvik byts ut mot en vy över en annan flygplats. På skärmarna visas nu Midlanda där vi befinner oss. Även Midlanda har fått ett kameratorn och kan styras från centralen, som totalt är anpassad för att fjärrstyra fem flygplatser.

Att tömma flygledartornet låter kanske otryggt. Men säkerheten är enligt LFV och Saab minst lika bra som tidigare. I framtiden kan tekniken även ge nya säkerhetsfunktioner: exempelvis ir-kameror som ser i mörker och radarinformation som visas direkt på skärmarna.

Under våren har drygt 30 svenska flygledare provkört den nya fjärrstyrningscentralen. Men innan flygledarna lämnar tornet i Örnsköldsvik så måste tekniken certifieras av Transport- styrelsen. Dessutom måste LFV vinna den upphandling av flygtrafiktjänsten som nu pågår på de båda flygplatserna.

– Vi hoppas kunna ta centralen i drift sista kvartalet i år, säger Pia Johansson, som är marknadschef på LFV.

Hon bedömer att tekniken kan vara intressant för cirka 25 flygplatser i Sverige, främst små och medelstora. LFV ser även ett stort internationellt intresse.

En kinesisk delegation har redan varit på plats i Sundsvall, besökare från USA, Tyskland, Irland och Ukraina är på ingång.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt