Nya Volvo XC90 – i Zlatans tjänst

2015-02-25 09:56 Norbert Andersson  
Zlatan Ibrahimovic kvitterade ut nycklarna till en Volvo XC90 i höstas. Nummer tio i serien. Foto: TT

Vill du ha samma tjänstebil som Zlatan? Räkna med att köa. Flera tusen har redan anmält intresse för nya Volvo XC90 efter att bara ha sett den på bild.

Sverige är en pyttemarknad för Volvos nya flaggskepp. Flertalet XC90 skeppas till Kina och USA, där stora och lyxiga suvar – eller stadsjeepar, som de också kallas – är populära bland välbeställda storstadsbor. Där profilerar Volvo sig med att vara bäst på säkerhet.

Men samtidigt erbjuder man lyx och prestanda, hack i häl på konkurrenter som Audi, BMW, Lexus, Mercedes och Porsche.

Nya XC90 är tuffare och sportigare än den gamla, även om formerna är ganska konservativa med en hög taklinje baktill för att ge huvudutrymme i den tredje sitsradens bägge platser.

Här hemma kostar bilen långt över de 7,5 basbelopp som utgör tak för de flesta tjänste- och förmånsbilar. Dessutom väljer svensken normalt en kombi, där Volvo V70 och Volkswagen Passat toppar listorna. Men även i Sverige växer intresset för suvar.

Antalet har mer än fördubblats på tio år. De utgör i dag cirka 15 procent av bilförsäljningen, vilket är betydligt mer än andelen miljöbilar.

Men en stadsjeep kan också vara miljöbil. Toppmodellen av XC90, kalllad T8, är en snabb och stark hybridbil där ett fulladdat batteri räcker upp till fyra-fem mil. I den dagliga jobbpendlingen kör man på el för att låta bensinmotorn ta hand om långresorna.

Bakhjulen drivs av en elmotor om 82 hästkrafter (60 kW). Batterierna laddar man antingen hemma, på jobbet eller i

någon av de än så länge glest placerade laddstolparna.

Bensinmotorn är fyrcylindrig, som Volvos alla nya motorer, och pressas upp till 318 hästkrafter med hjälp av såväl kompressor som turboaggregat.

Den skickar också överskottsenergi via en generator till batterierna, som i normala hybridbilar. Därmed blir batterierna aldrig helt urladdade, vilket innebär att man alltid har tillgång till både bensinmotorns och elmotorns effekt, sammanlagt över 400 hästkrafter.

Volvo har traditionellt haft en kluven attityd till stora stadsjeepar, som man fram till år 2000 pekade ut som en övergående trend. Det ändrades när Hans-Olov Olsson blev vd det året. Han hade varit chef för Volvo i Nordamerika och sett hur stadsjeeparna blev den

mest populära biltypen bland välbärgade amerikaner – och samtidigt den mest lönsamma för bilfabrikerna. Den första generationen XC90 introducerades 2002 och blev snabbt

Volvos viktigaste bilmodell, som skapade tusentals arbetstillfällen samt klirr i kassan hos Volvo.

Normalt förnyas en bilmodell i grunden efter sex-sju år. Att nya XC90 dröjt 13 år är delvis resultat av 00-talets höga oljepriser, skärpta miljökrav och finanskriser.

Det som nu åter har förändrat spelplanen är i första hand den snabbväxande kinesiska marknaden, vid sidan av den ekonomiska uppgången i USA och på sistone även kraftigt sänkta bränslepriser.

Dessutom har Volvo bestämt sig för att begränsa motorstorleken till högst fyra cylindrar, i såväl bensin- som dieselmotorerna.

Den mindre storleken kompenserar man med kompressor- och turboladdning samt på vissa modeller en kompletterande elmotor. Resultatet är effekt och vridmoment som i en

stor mullrande V8, men på ett mindre utrymme och med lägre förbrukning.

Den första serien om 1 927 exemplar av specialmodellen First Edition tog snabbt slut, trots en prislapp på

789 000 kronor.

Av dessa bilar hamnar cirka 200 i Sverige. Och åtminstone en i Paris, där Zlatan Ibrahimovic kvitterade ut nycklarna till nr 10 i specialserien redan i höstas.

Varför just 1 927 bilar? Det var årtalet då den första serietillverkade Volvobilen lämnade fabriken på Hisingen.

Och varför just nr 10? Samma nummer som Zlatan alltid har på landslagströjan!



Följ Ny Teknik på Facebook!



Utmanarna: Sex bilar som vill köra om V70 (Extern länk).

Pernilla Wahlgren: Jag var tvungen att ha den bilen (Extern länk).

Undvik glädjekalkyl när du tecknar tjänstebilsavtal (Extern länk).

Hatade, älskade SUV (Extern länk).

Marie Söderqvist: Den här tjänstebilden passar mig perfekt (Extern länk).

Tjänstebil? Sju viktiga tips inför förhandlingen (Extern länk).

Dyraste modellen är mest förmånlig

Prislistan börjar strax under en halv miljon kronor för basmodellen XC90 D4, med dieselmotor på 190 hästkrafter (140 kW) och drivning enbart på framhjulen.

Storsäljaren i Sverige blir troligen den fyrhjulsdrivna D5 med en fyrcylindrig dieselmotor på 225 hästkrafter (165 kW) för 554 000 kronor.

Toppmodellen T8 kostar 726 000 kronor och är från grunden välutrustad med den mest avancerade klimatanläggningen, stor taklucka i glas, färgskärm som visar hastighet, varvtal, karta och mycket mer, elvärmd ratt och fjärrstyrd uppvärmning eller nedkylning av bilen.

Medan de tyska konkurrenterna har tillbehörslistor långa som Operakällarens vinlista, föredrar Volvo paket med kombinationer av olika tillval.

I första hand står valet mellan lyx­ paketet Inscription eller sportpaketet R design för 40 000 kronor. Med ytterligare krav på lyx och flärd stiger prislappen lätt över 800 000 kronor. Bland annat är den programmerbara luftfjädringen ett närmast obligatoriskt tillval på den här nivån. Och massagefunktion i stolen piggar säkert upp.

Det är naturligtvis mycket pengar för en bil. Men  toppmodellen av XC90 är på sätt och vis den mest prisvärda. Den kostar mindre än motsvarande konkur

renter och förmånsvärdet ligger ”bara” kring 4 000 kronor per månad.Kostnaden för företaget blir naturligtvis högre, och någon vanlig tjänstebil blir XC90 aldrig medger Annika Bjerstaf på Volvos svenska informationsavdelning:

– Men det finns företag som vill att anställda ska ha en finare bil och småföretag som vill visa upp sig med en fräck bil.

– Fast i Sverige är förstås V70 den bil som säljs mest.

Även V70 börjar dock sjunga på sista versen, i likhet med S80. Efterföljarna kommer att baseras på samma platt form, eller grundstruktur, som XC90 och ska presenteras under detta och nästa år.

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt