Infrastruktur fortfarande bromskloss

2016-01-08 05:00 Eddie Pröckl  
Nästa år kommer Hondas bränslecellsbil ut på marknaden. Foto: Shuji Kajiyama/AP/TT

Mer forskning i det tysta, prispress med automation och lyxlansering. Toyota följer planen för lansering av bränslecellsbilar, medan man väntar på infrastruktur och konkurrenter.

Bränslecellssatsningen från Toyota följer samma mönster som hybriderna. Efter att ha lanserat volymbilen Mirai visades nyligen en bränslecellsdriven Lexus LF upp på Tokyo Motor Show. Ingenjörerna har stuvat om i bilen för att få en bra viktfördelning. Bränslecellsstacken är placerad bak, kraftelektroniken fram och vätgastankarna längs med ramtunneln.

Vad Toyotas utvecklare nu koncentrerar sig på är att få ner kostnaderna genom att automatisera tillverkningen av tankar och bränslecellsstackar. Grovt räknat svarar de i dag för runt 60 procent av bilens kostnad.

– Själva bränslecellsstacken består till 80 procent av tillverkningskostnader och 20 procent materialkostnader. Det är i första hand där vi kapar kostnaderna, säger Bengt Dalström, presschef på Toyota i Sverige som berättar att Mirai blir billigare än Prius 2020.

Bränslecellsbilarna blir billigare än batteribilar och hybrider, vad kan gå snett?

– Att infrastrukturen inte går hand i hand med tillverkningen. Men det går åt rätt håll, infrastrukturen ligger ett halvt steg före oss.

För Sveriges del innebär det att vätgasmackar kommer att finnas åtminstone i Stockholm, Göteborg och Malmö innan Mirai börjar säljas. För att få en bra rörlighet i landet behövs 30 vätgasmackar på rätt ställen. För att det ska vara bekvämt för personer som inte är entusiaster krävs ett mycket tätare nät. Inget tyder på att det finns före 2025.

En annan faktor som behövs för snabbare utveckling är att Toyotas konkurrenter kommer loss. 2009 undertecknade nio av världens största biltillverkare ett dokument där de utlovade bränslecellsbilar 2015.

Hittills har Toyota och Hyundai levererat. GM, Ford, Daimler, Renault, Nissan och Kia dröjer, men Honda kommer 2016.

Läs mer: Gammal vävstol kapar priset på bränslecellsbil

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt