Kinesisk e-handel växer med mobil draghjälp

2015-12-29 06:51 Jojje Olsson  
Kinesiska forskare har slagit det tidigare rekordet. Foto: Mark Schiefelbein / TT

DIGITAL TEKNIK / PEKING. E-handeln i Kina växer i mycket snabb takt och omsätter nu mer pengar än i USA. Landet är dessutom mycket avancerat i användningen av mobila betaltjänster.

Liksom miljontals andra unga kineser gillar Wang Ying att shoppa. Men det är en hobby som allt mer sällan sker i en fysisk butik.

– Att handla på nätet går snabbt, leveranser är gratis och sker oftast samma dag. Dessutom kan jag enkelt jämföra priserna på Taobao, säger Wang Ying som är 32 år gammal och passande nog jobbar på ett internetföretag.

Taobao är Kinas ledande marknadsplattform online och lanserades redan 2003 av Alibaba, som sedan ett par år tillbaka är världens största e-handelsföretag. År 2003 hade Kina drygt 60 miljoner internetanvändare; i år passerade antalet 650 miljoner. Det har gjort att Alibaba fått stor konkurrens av specialiserade företag som säljer allt från knappnålar till bilar online.

Bara under fjolåret växte Kinas e-handel med 31,4 procent, och utgör nu cirka 10 procent av försäljningen inom Kinas konsumtionssektor. Enligt McKinsey omsätter e-handeln redan mer pengar i Kina än i USA.

Eftersom tillväxten för Kinas mobila internet är mycket snabbare än för datorer så har Kina kommit mycket långt inom handel och betaltjänst via mobilen. Under de sju år jag själv bott i Kina har jag aldrig haft någon internetbank med bankdosa, utan betalar såväl el som vatten och telefonräkning mobilt.

Transaktionerna sker genom Alipay - en av landets cirka 270 betaltjänster - som drivs av Alibaba och är världens största betaltjänst online i både användare och transaktionsvärde. Även i livsmedelsaffärer blir betalningarna med Alipay allt vanligare. De sker genom att kunden håller upp en QR-kod som personalen sedan skannar av, alltid avgiftsfritt och alltid utan koder.

Wang Ying sparar heller inte sina pengar på banken, utan använder Yuebao som är en tjänst inom Alipay. Eftersom Alibaba inte faller under samma regleringsmyndighet som de statliga bankerna så kan de erbjuda bättre ränta.

– Till skillnad mot banken behöver jag inte gå till något kontor och öppna ett sparkonto. Minsta sparbelopp är en krona och jag ta ut pengarna när jag vill, eller använda dem för mobila betalningar, säger Wang Ying.

Yuebao lanserades i juni 2013 och har nu över 200 miljoner användare som tillsammans sparar över 800 miljarder kronor. Det gör Yu’ebao till en av de största förvaltade fonderna i världen, vilket också har medfört problem. Det finns stora egenintressen inom Kinas statliga banker, och personal på statliga tv-kanalen CCTV kallade nyligen Yuebao för ”en blodsugande vampyr”.

För tre år sedan började tjänster likt Yuebao växa explosionsartat i Kina och i dag finns det över 2 000, varav några som direkt kopplar samman låntagare med långivare. Kinas centralbank kom under sommaren med förslag på nya regler som ska höja kraven för tillstånd och kräva att pengarna återinvesteras i produkter relaterade till de statliga bankerna.

 

Det här är en artikel ur Digital teknik, passa på att prenumerera med specialerbjudande här!

Viktiga kinesiska nättjänster

  • Alipay

Alibabas egen betaltjänst online som också är världens största. Kan kopplad till nästan alla kinesiska appar, och används i allt större utsträckning för att betala direkt i fysiska butiker eller restauranger. Appen innehåller även spartjänsten Yuebao som erbjuder bättre ränta och villkor än de statliga bankerna.

 

  • Wechat wallet

Tencents betaltjänst som är kopplad till Kinas populäraste chatt-app Wechat. Med denna tjänst går det att betala erbjudanden som företag marknadsför via Wechat, eller överföra pengar direkt till en vän direkt i chatten. Har likt Alipay tjänster för att spara pengar och betala räkningar.

 

  • Taobao

Världens största marknadsplats online som lanserades 2003 av Alibaba. Genom ett avancerat system kan man chatta med säljaren i realtid, samt ge eller ta del av betyg. Betalningen sker alltid avgiftsfritt med Alipay. Via Taobao kommer man även åt T-Mall, där verifierade företag eller återförsäljare säljer varor.

 

  • Jingdong

Största e-handelsföretaget vid sidan av Alibaba. Började med nisch på elektronik och vitvaror; säljer nu det mesta man kan tänka sig. Har egen betaltjänst som också ger räntefria lån till kunderna. Har egen budfirma och levererar ofta samma dag, gratis.

 

  • Didi Kuaidi

Sammanslagning av Kinas två största taxi-appar som till Ubers förtret har 80 procent av landets marknad. Möjligt att beställa taxi direkt eller flera dagar fram i tiden. Även möjligt att ge dricks digitalt och att erbjuda mer pengar för att få en taxi snabbare. Man kan välja mellan att betala kontant, med Alipay eller med Wechat wallet.

 

  • Dazhong dianpin

En app med liknande koncept som Groupon, där man kan ta del av erbjudanden från restauranger och olika butiker. Man kan också se restaurangernas avstånd och position på en karta, samt få rabatt genom att boka bord. Går att beställa hem mat och betala direkt i appen genom Alipay eller Wechat wallet.

Jojje Olsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt