De gör digitala lektioner som passar alla elever

2012-04-26 12:31 Helen Ahlbom  
Datalabbet på Arizona State University, där de använder Knewtons program. Lektionerna anpassas efter varje students behov och inlärningsstil. Foto: Knewton

Niklas Zennström ser utbildning som ett område som kommer att förändras av nätet framöver. Han pekar på New York-baserade Knewton, som redan erbjuder nätlektioner, som är specialanpassade efter varje elevs behov.

Google bygger sin framgång på smarta algoritmer och stora databaser. Det är också grunden för det amerikanska utbildningsföretaget Knewton.

Jose Ferreira, vd för Knewton, siktar på att bli utbildningsvärldens Google, med egenutvecklade algoritmer och en databas med uppgifter om elevers kunskapsinhämtande.

It-företaget, som grundades 2008, har en lösning som specialanpassar varje lektion: dels efter elevens kunskapsnivå, dels efter den pedagogik som passar eleven bäst.

Knewton registrerar elevernas beteende, styrkor och svagheter. En viss typ av elev lär sig snabbast med interaktiv grafik, en annan med spelliknande verktyg, en tredje föredrar text. Informationen från de hundratusentals elever som har använt tjänsten samlas i en stor databas. Därifrån hämtas sedan informationen för att specialdesigna lektionerna.

New York-bolaget har hyllats på flera håll för sitt genombrott på utbildningsområdet. Bland annat av affärstidningen Fast Company, som årligen presenterar en lista över ”Världens mest innovativa företag”. Senast toppades listan av Apple, Facebook och Google, men uppstickaren Knewton tog sig in på en 47:e plats.

Utbildning är ett av de områden där det kommer att ske stora förändringar framöver, konstaterade nyligen superentreprenören och riskkapitalisten Niklas Zennström.

– Knewton är ett intressant företag i den branschen, sa Zennström.

Det unga it-bolaget har redan fått in 350 miljoner kronor i riskkapital. Merparten, cirka 200 miljoner kronor, togs in i höstas. Då var Pearson Education, världens största läroboksförlag, en av finansiärerna.

Pearson har också inlett ett samarbete med Knewton för att höja mervärdet på sina egna digitala läro­medel. Förlagsgigantens första elevanpassade nätkurser lanseras i höst. Nästa år ska det finnas kurser klara i matematik, statistik, ekonomi och naturvetenskap för olika åldersgrupper.

Knewton får betalt per student som använder kursen. Men det är inte de intäkterna som är viktigast i detta samarbete, utan tillgången till mängden elevdata. Ju mer data, desto bättre underlag att utgå ifrån för utformningen av de specialanpassade lektionerna. Förra året använde 9 miljoner studenter Pearsons digitala kursmaterial.

Det här är utbildningsföretaget Knewton

Grundat: 2008.

Ort: New York.

Riskkapital: ungefär 350 miljoner kr.

Utmärkelser: Utsedd till Technology Pioneer av World Economic Forum i Davos 2010. Med på Dow Jones Venture Wire Fasttech-lista över 50 mest innovativa uppstickarföretag 2011.

Egna nätkurser: Matematik och algebra på universitets­nivå, samt förberedelsekurser i matematik för elever som söker till universitetet.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt