Tre nya elvägar vidare i svensk upphandling

2018-09-26 06:00  

Två demonstrationsvägar är inte nog, anser Trafikverket. Ytterligare tre tekniker har därför valts ut i en ny upphandling. Men den fjärde valdes bort.

Den statliga svenska satsningen på elvägar fortsätter. I dagsläget finns två demonstrationsprojekt på allmän väg, en luftledningsvariant på E16 utanför Sandviken och en med markskena vid Arlanda utanför Stockholm.

De båda projekten kom till genom att Trafikverket genomförde en innovationsupphandling.

Men myndigheten vill ha ytterligare kunskapsunderlag innan det kan bli tal om att bygga ut någon av demonstrationsvägarna till ett större pilotprojekt. Därför görs nu ytterligare en innovationsupphandling, som i princip är en kopia av den första.

Läs mer: Forskare om elvägar 2028: Succé eller bortglömt

Upphandlingen är nu på väg in i fas två. Totalt tre aktörer har gått vidare. Dessa är:

– Elväg Syd som vill bygga cirka en kilometer elväg längs Getingevägen i Lund. Tekniken bygger på Elonroads koncept med en skena för konduktiv överföring som vilar ovanpå asfalten.

– Konsortiet Västsvenska elvägar bestående av Volvo, Alstom och NCC vill använda sig av en konduktiv skena som ska läggas längs riksväg 40 vid Landvetter. Systemet används redan av spårvagnar i vissa länder. Den strömförande skenan ligger i höjd med vägbanan och inte en bit ner som i fallet med demonstrationsprojektet vid Arlanda.

– Gotland GPE Circuit AB vill gräva ner induktionsplattor på en fyra kilometer lång sträcka mellan Visby och Visby Airport. Den trådlösa överföringen sker med hjälp av israeliska bolaget Electreons elvägssystem Electroad.

Läs mer: Forskare: Sverige ligger längst fram i världen med elvägar

Ett fjärde förslag som kom in har inte gått vidare till nästa steg. Det var ett projekt där Stockholms hamnar vill bygga elväg i Norviks hamn. Tekniken bygger på induktion, men endast vid stillastående fordon. Tekniken kommer från det amerikanska bolaget Wave.

– De nådde inte riktigt upp till våra förväntningar, säger Mats Andersson som ansvarar för upphandlingen på Trafikverket.

”Fantastiskt med en så start vision kring elvägar”

Av de tre projekt som finns kvar i upphandlingen finns alltså ett kvar som bygger på induktiv laddning.Gotland GPE Circuits planerar att förse en fyra kilometer lång väg mellan Visby och flygplatsen med trådlös dynamisk laddning. Alec Arho Havrén är bolagets grundare och vd. Han är även grundare till ”eko-racerbanan” Gotland Ring.

– Systemet vi ska använda oss av fungerar väl och det är fantastiskt att Trafikverket har en så stark vision kring elvägar och vill satsa på det, säger han och tillägger att en teststräcka också ska byggas på den egna racerbanan.

Läs mer: Så löste Bombardier tuffaste utmaningen med trådlös laddning

Induktionsslingorna hamnar 8 centimeter under vägbanan, är 30–40 centimeter breda och aktiveras endast när fordon kör över dem. Var hundrade meter krävs en transformatorstation. Slingorna klarar av att överföra 25 kilowatt kontinuerligt, enligt Alec Arho Havrén.

– Det innebär att du kan starta med fullt batteri i Göteborg, köra till Stockholm och fortfarande ha fullt batteri när du kommer fram. Men slingan behöver inte läggas längs hela vägen utan det räcker med utvalda sträckor, säger han.

Han vill inte säga vad priset för att bygga en given sträcka är utan att först stämma av det med övriga projektpartners.

Inte beslutat hur många elvägar som ska byggas

De tre företag som nu gått vidare i upphandlingen har fram till mars på sig att skriva ihop detaljerade projektbeskrivningar. Därefter beslutar Trafikverket vilken eller vilka av dem som får finansiering för att bygga demonstrationsvägar. Om det blir ett eller flera bolag som går vidare vet Mats Andersson på Trafikverket ännu inte.

–Till syvende och sist är det en kostnadsfråga om vi har pengar att genomdriva alla projekt. Samt vilken kvalitet det är på projektbeskrivningarna, säger han.

FAKTA: Befintliga svenska elvägar

E-road Arlanda: En två kilometer lång demonstrationssträcka på väg 893 vid Arlanda utanför Stockholm har försetts med elskenor i marken. Företaget Elways, med ingenjör Gunnar Asplund i spetsen, står bakom projektet, men också NCC och Vattenfall. Elvägen invigdes i april 2018.

Elväg E16: En två kilometer lång demosträcka på E16 utanför Sandviken har försetts med luftledningar. Scania och Siemens är huvudaktörer. Invigdes i juni 2016.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt