Railcare lanserar världens största batteridrivna spårfordon

2020-10-05 16:47  

Svenska Railcare har byggt ett batteridrivet arbetsfordon för järnvägsunderhåll. Drivlinan är från Epiroc och batteritekniken från Northvolt.

Det handlar om ett så kallat Multi Purpose Vehicle (MPV), ett 20 meter långt och 50 ton tungt rälsgående fordon utrustat med vakuumpumpar, hydraulik och manöverhytter.

– En järnvägsvagn full med prylar, som Railcares grundare och vice vd Ulf Marklund uttrycker saken.

Invigningen ägde rum på måndagen 5 oktober. Närvarade gjorde bland andra infrastrukturminister Tomas Eneroth och Eva Nordmark, arbetsmarknadsminister.

Som namnet antyder används MPV:er till en mängd olika arbetsuppgifter inom järnvägsunderhåll. Exempelvis snösmältning, vakuumsugning av ballastmaterial, som dragfordon vid spårarbete, med mera.

Första eldrivna fordonet från Railcare

Railcare, som är både entreprenör och maskintillverkare inom järnvägsunderhåll, har tidigare utvecklat en rad olika dieseldrivna arbetsfordon. Detta är deras första elektriska variant.

– Vanligtvis arbetar vi med känd teknik, men här har vi tagit in lösningar som är nya för oss. Så projektet har tagit mycket längre tid än vi är vana vid, men det har varit oerhört spännande naturligtvis, säger Ulf Marklund.

Läs mer: Batterilastbilar trumfar elvägar i Tapuligruvan

Epiroc har levererat drivlinan och systemen för att koppla ihop de tre batteripacken, och köpt in batteriutvecklingen från Northvolt. I grunden handlar det om samma teknik som sitter i Epirocs batteridrivna gruvmaskiner.

Varje batteripack består av ett antal sub-pack, som i sin tur innehåller moduler med battericeller. Totalkapaciteten ligger på 1,2 megawattimmar.

– Drifttiden varierar beroende på vad man jobbar med, men fordonet klarar ett normalt arbetsskift på en laddning och hinner gott och väl laddas fullt mellan skiften, säger Ulf Marklund.

Lägre ljud lika viktig som utsläppsfrihet

Utsläppsfriheten var det primära syftet med att utveckla det batteridrivna fordonet.

– Men under projektets gång har vi lärt oss att ljudnivån är minst lika viktig som utsläppen. Vi jobbar i städer, i tunnelbanor, på nätterna och så vidare, och då är det ju en klar fördel att den här maskinen är betydligt tystare än traditionella dieselmotorer. Vanliga MPV:er lever om utav bara helsike, säger Ulf Marklund.

Läs mer: Här tas nästa steg mot framtidens eldrivna gruvfordon

Railcare har ännu inte genomfört slutgiltiga decibelmätningar av den eldrivna prototypen.

– Men vid full gång kan du stå fem meter ifrån den och prata i normal samtalston. Det gör du inte med våra vanliga maskiner, säger Ulf Marklund.

Till vintern ska MPV:n sättas i skarp drift på Railcares egna entreprenader.

– Vi vill jobba med den själva innan vi försöker sälja den. Det blir ju enklare att lösa eventuella barnsjukdomar på det viset. Men målet är att bygga fler sådana här maskiner och sälja dem till andra aktörer, säger Ulf Marklund.

De bygger världens största snösmältningsmaskin

Railcare, baserat i Skelleftehamn, utför underhållsentreprenader på järnväg med egen personal och egentillverkade maskiner. De har även levererat maskiner till andra järnvägsaktörer i Sverige och utomlands.

Bland maskiner de tidigare utvecklat kan nämnas Railvac 16000, ett mobilt materialhanteringssystem med vakuumsugteknik och luftflöde på 16 000 kubikmeter per timme, och Snow Removal 700: världens största snösmältningsmaskin, som fullastad väger 114 ton.

Företaget grundades 1992 och har drygt 130 anställda.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt