Premium

Railcare lanserar världens största batteridrivna spårfordon

Infrastrukturminister Tomas Eneroth och Eva Nordmark, arbetsmarknadsminister.

Svenska Railcare har byggt ett batteridrivet arbetsfordon för järnvägsunderhåll. Drivlinan är från Epiroc och batteritekniken från Northvolt.

Publicerad Uppdaterad

Det handlar om ett så kallat Multi Purpose Vehicle (MPV), ett 20 meter långt och 50 ton tungt rälsgående fordon utrustat med vakuumpumpar, hydraulik och manöverhytter.

– En järnvägsvagn full med prylar, som Railcares grundare och vice vd Ulf Marklund uttrycker saken.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här