Electrolux tar hjälp av ellastbil från Einride

2021-02-24 15:17  
Einride och Electrolux har igått ett strategiskt partnerskap om att elektrifiera transporter. På bilden: Einrides självkörande AET4. Foto: Einride

Startupbolaget Einride konverterar en DAF-lastbil till eldrift för att transportera gods åt Electrolux mellan Mariestad och Jönköping.

De båda parterna har ingått ett strategiskt partnerskap om att elektrifiera transporter. Projektet drar igång under andra kvartalet i år.  

Inledningsvis handlar det om en ellastbil som ska rulla mellan Mariestad och Jönköping. Einride konverterar en dieseldriven lastbil från DAF för ändamålet. I framtiden kanske samarbetet utvidgas till autonoma elektriska fordon, den modell som Einride kallar för Pod. 

– Vi åtar oss att flytta en viss mängd gods åt Electrolux. Vi har ett avtal med dem, precis på samma sätt som om de köper en tjänst av vilken annan transportör som helst. Skillnaden är att vi uppnår 90 procents koldioxidreduktion, säger Jonas Hernlund, kommersiell chef på Einride, till Ny Teknik.

Läs mer: Einride lanserar uppgraderad Pod – så mycket kostar den

Planerad laddning avgörande

Avtalet inkluderar Einrides transportplattform, där transportbehovet synkas med hur ellastbilen behöver laddas, vilket bland annat påverkas av väder, vind, om föraren använder luftkonditionering och ekipagets vikt.

– Även om det är en manuellt körd lastbil behöver sättet den körs på vara ganska strukturerat, säger han.

Läs mer: Einride slår ”rekord” på Top Gears bana

Hoppas på ökad godsvolym

Det finns enligt Jonas Hernlund en ambition hos båda parter att öka mängden transporterat gods i framtiden. 

– Vi har redan nu ett antal regioner i världen där vi tittar på att köra igång. Men det finns inget kontrakt på det ännu, säger han. 

Einride, grundat 2016, har sedan tidigare liknande samarbeten med bland annat Oatly, Lidl och Coca-Cola. 

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt