Opinion

”Uppseendeväckande att inte vilja utreda teknikalternativ för snabba tåg”

En ptrotyp för ett magnettåg rullade ut från fabriken i Chengdu i Sichuan-provinsen, Kina, 13 januari 2021. Foto: ChinaImages

REPLIK. MP driver frågan om nya stambanor på bro för snabba tåg, men avfärdar tyvärr okunnigt magnettågsbroar som har stark potential att ge bäst effekter, skriver Rune Wigblad i en replik.

Det är glädjande att MP:s talesperson i Trafikutskottet, Emma Berginger, i Ny Teknik välkomnade en debatt om snabba transporter när hon svarade på mitt debattinlägg. Mitt inlägg påvisade att teknikalternativet magnettåg ger mindre än hälften så mycket betong i konstruktionen jämfört med Skanskas broalternativ som Berginger förespråkar.

Poänger jag har framfört är att magnettåg ger en jämförelsevis smäcker lättviktskonstruktion, mindre vibrationer och en relativt tyst gång.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här