TECH

Ljud som smälter in i hemmet? Här är Ikeas och Sonos första högtalare i Symfonisk-serien. Foto: Ikea

Ikea och Sonos bryter samarbetet – inga fler smarta högtalare

Högtalartillverkaren Sonos och möbeljätten Ikea går skilda vägar. Några fler Symfonisk-produkter blir det därmed inte.

Publicerad Senast uppdaterad

Den amerikanska högtalartillverkaren Sonos har avslutat samarbetet med Ikea, bekräftar Sonos för techsajten The Verge. Samarbetet har resulterat i produktserien Symfonisk, som gått att köpa i de blågula varuhusen sedan 2019.

Högtalarna har kommit i ett flertal olika skepnader – från vanliga bokhyllehögtalare till tavelramar och bordslampor.

Men några fler produkter blir det inte och de befintliga kommer att fasas ut från varuhusen. Försäljningen avslutas i januari 2026, eller tidigare om det befintliga lagret tar slut innan dess, enligt Joakim Borgudd, presstalesperson på Ikea.

Sonos mötte i fjol massiv kritik från sina kunder efter att appen designats om från grunden. Som ett resultat tvingades vd Patrick Spence bort från sin roll i januari i år.

Varför avslutades samarbetet med Sonos?

– Ikea har genom åren inlett och avslutat olika samarbeten. Vårt partnerskap med Sonos har varit en fantastisk resa fylld av lärande och innovation. Genom att kombinera heminredningskompetens med världsledande ljudteknik har vi utmanat hur ljud passar in i hemmet och skapat Symfonisk-sortimentet, som vi är mycket stolta över. När vi nu har uppnått det vi från början satte upp som mål, har vi gemensamt beslutat att fokusera på våra respektive styrkor, skriver Joakim Borgudd i en skriftlig kommentar till Ny Teknik.

Hur länge kommer redan sålda produkter att fortsätta uppdateras/fungera?

– Att stödja våra befintliga produkter är en högsta prioritet. Kunder som redan har en eller flera Symfonisk-produkter hemma kommer inte att märka någon förändring när produkterna slutar säljas. Tillsammans med Sonos är vi fortsatt engagerade i att underhålla och stödja de produkter vi har utvecklat, inklusive mjukvaruuppdateringar och kundservice, skriver han och tillägger att det kommer att ske under "lång tid".

Artikeln har uppdaterats med kommentarer från Ikea.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.