Opinion

”Räkna inte bort tjänsteinnovationerna – ställ om politiken”

Foto: Isabell Höjman/TT

DEBATT. Innovation är avgörande för Sveriges konkurrenskraft. Men begreppet måste omdefinieras. Bland annat måste tjänsteinnovation ges sin rättmätiga betydelse, skriver företrädare för flera arbetsgivarorganisationer samt forskare.

Alla ropar efter innovation. Kunder, patienter och medborgare vill ha lösningar som förbättrar deras vardag. Företag utvecklar nya erbjudanden för att vinna kunder eller effektivisera produktionen. Politiker och beslutsfattare vill se innovationer som främjar välfärden, en hållbar tillväxt samt löser de stora samhällsutmaningarna.

Enligt mätningar av Sveriges innovationsklimat finns det ingen större anledning till oro. Väletablerade Bloombergs innovationsindex eller Global Innovation Index visar att Sveriges förutsättningar för nyskapande och innovation är goda. Tyvärr är perspektivet i dessa mätningar alltför snävt. Fokus ligger på sådant som är enkelt att mäta, exempelvis antal produktlanseringar, patent, FoU-investeringar eller närhet till högteknologiska kluster. Tekniska genombrott i all ära – men en innovation är inte en innovation förrän den skapar nytta.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här