Opinion

”Elbilarna kör in i en återvändsgränd”

Utvinning av kobolt i Kongo. Bild från 2017. Foto: Urban Andersson/Aftonbladet/TT

DEBATT. Den rimligaste lösningen på olika miljöproblem är inte att elektrifiera vårt samhälle ytterligare, eftersom det kräver stora ingrepp i naturen. Mer tågtrafik är en bättre lösning, skriver Partiet Vändpunkt.

Ekomodernismen innebär i korthet att vi med vissa tekniska lösningar ska kunna leva behagligt ungefär som tidigare trots alla nya miljökrav som ställs för att kunna uppfylla alla olika hållbarhetsmål. Inom transportsektorn kan förespråkandet av elbilar tjäna som en del av ekomodernismen, ett sätt att kunna fortsätta åka bil och ändå inte öka klimatskadorna på jorden. Det finns livscylkelanalyser som visar att trots större energiåtgång vid tillverkning av elbilar än fossildrivna så ger elbilen under sin livstid mindre klimatpåverkan.

Men det finns fler aspekter på bilismen än klimatet. Elbilarnas batterier kräver kraftig ökning av användningen av metaller såsom litium och kobolt. Elmotorer kräver olika sällsynta metaller bland annat neodym, dysprosium och yttrium, (se IEA (2021), The Role of Critical Minerals in Clean Energy Transitions). 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här