Premium

Tyska satsningen – lägger 70 miljarder på laddinfrastruktur

Bilbranschen har länge klagat på att utbyggnaden infrastruktur för elbilar inte håller jämna steg. Det vill Tyskland ändra på och på tre år ska 6,3 miljarder euro investeras i publika laddare.

Publicerad

I elbilens ungdom var bilbranschens argument mot batterielektriska fordon till en början att marknaden inte var redo. Men i takt med att elbilsuget ökat har laddinfrastrukturen varit sorgebarnet enligt industrin.

Men snart ska det problemet vara överstökat, i varje fall i Tyskland.

Detta då man nu godkänt en utbyggnadsplan om 6,3 miljarder euro, motsvarande 70 miljarder kronor, de kommande tre åren. Planen ”Masterplan ladeinfrastruktur 2” är en del av Tysklands strävan att minska utsläppen och målet är att 14-faldiga antalet laddstationer till runt en miljon stycken år 2030. Det rapporterar Reuters.

Framför allt handlar det om att rikta medlen för att bygga ut laddinfrastrukturen på mindre orter samt i områden där det i dag är vita fläckar.

– Vårt mål, att accelerera expansionen av laddinfrastruktur, förenkla laddprocessen och på så sätt göra det enklare för människor att byta, säger Volker Wissing, transportminister i Tyskland, i ett uttalande.

Utöver själva pengarna ska man från statligt håll även se till att göra processen att få bygga laddstationen snabbare.

Nyhetsbyrån rapporterar att den statliga planen mötts av blandade reaktioner från industrin. Tyska bilbranschen (VDA) beskriver det som ett viktigt steg, medan intresseorganisationen för energi och vatten (BDEW) kallade det hela för ett ”dyrt skyltfönster” som snarare leder till mer byråkrati och statlig styrning.

Några svenska satsningar?

Att Tyskland storsatsar är en sak, men hur ser det ut här? I Sverige togs ett beslut 2020 där Trafikverket fick 150 miljoner för att stötta utbyggnaden av snabbladdingsinfrastruktur. Därtill har medel genom Klimatklivet beviljats, vilket sedan 2019 stött utbyggnaden för 14 700 nya publika laddpunkter.

Men storskaliga statsstöd likt de tyska är det inte ännu tal om. Den förra regeringen tog i somras fram ett nationellt handlingsprogram som nu har ändrats efter maktskiftet. Det uppdrag energimyndigheten har får endast kosta 600 000 kronor och till det får Trafikverket en miljon under 2022. Det är en nedskrivning mot tidigare då rekvireringsbeloppen var på två- respektive en miljon. Till det räknar regeringen med att totalt 1,4 miljoner avsätts uppdraget 2023.

Det här rör uppdraget hur man ska agera framöver för att bygga effektiv laddinfrastruktur i landet.