Tesla rekryterar med film från batteritillverkningen

Produktionen av den nya battericellen 4680 kräver mer personal. Som en del i sin rekrytering har Tesla släppt en film som visar tillverkningen.
När det kommer till själva battericellerna har Tesla alltid förlitat sig på underleverantörer som Panasonic, men under Battery Day 2020 presenterade biltillverkaren sin egen 4680-cell. Då sades att den ökade storleken ska ge celler som levererar sex gånger högre effekt och fem gånger högre energilagringskapacitet. Till detta pressas kostnaden med 56 procent.
Tesla har talat om ett "million mile battery", men enligt Jeff Dahn, som är chef för bolagets batteriforskning, har tre års tester visat att batteriet snarare har kapacitet för två miljoner miles – motsvarande 3,2 miljoner kilometer. Han genomförde 20 000 cykler med full laddning/urladdning, och efter 15 000 cykler hade batteriet fortfarande 90 procent av sin kapacitet kvar. Det rapporterar Tesmanian.
Teslar har tagit fram nya maskiner
De större cellerna har dock krävt en ny tillverkningsprocess. Vilket har tvingat Tesla att ta fram en rad nya maskiner. Redan i dag är produktionen av den nya battericellen igång i Freemont. Trots att det rör sig om en pilotanläggning så räknar Tesla med att den kommer att ha en årlig produktionskapacitet på 10 GWh. Det rapporterar Electrek.
Den första anläggning som förväntas bli först med en fullskalig produktionslina för 4680-cellen är Gigafactory Berlin, med en kapacitet upp till 250 GWh. Nu jagar Tesla folk med rätt kompetens för att jobba i Tyskland och Texas, och för att locka in folk till en upprättad rekryteringssajt har biltillverkaren släppt en film som visar batteriproduktionen.