Teslas drag: Större och energitätare celler

2020-09-23 08:37  

En egenutvecklad cell som är betydligt större, billigare och med högre kapacitet än dagens varianter. Tesla menar att de kommer kunna bygga elbilar som kostar 25 000 dollar med den nya tekniken.

På tisdagskvällen hölls Tesla Battery Day, direkt efter den årliga bolagsstämman. Evenemanget har på förhand gett upphov till en rad spekulationer.

Tesla bekräftade att de startar egen cellproduktion, men precis som vd Elon Musk berättade på Twitter dagen innan så är inte volymproduktion att vänta förrän 2023.

Summa summarum så handlar beskedet om större, billigare och energitätare celler tillverkade i enorm skala.

Större celler

Tesla använder sig primärt av cylindriska celler med formfaktorn 2170, det vill säga 21 millimeter i diameter och 70 millimeter långa. De nya cellerna får en formfaktor på 4680, alltså 46 millimeter i diameter och 80 millimeter långa.

Läs mer: Det här vet vi om Tesla Battery Day

Tack vare en speciell design som Tesla kallar för ”tabless” och som handlar om att elektronerna leds en kortare väg genom cellen (50 millimeter jämfört med 250, trots större cell) ska produktionen kunna förenklas.

Cellerna kommer också att integreras i fordonet på ett nytt sätt så att de utgör en bärande del av konstruktionen.

Billigare celler

Målet är en cell som är 56 procent billigare än i dag, uttryckt i dollar per kilowattimme. Det handlar bland annat om ny celldesign, nya tillverkningsmetoder, nytt anod- respektive katodmaterial (mer kisel respektive mer nickel) samt ett nytt sätt att integrera dem i fordonen.

Tesla kommer också att bygga upp ett eget återvinningssystem och säger sig ha funnit en bättre metod att producera litium.

Läs mer: Nya Model S-versionen får prestanda som slår Lucid Air

Till 2022 vill Tesla tillverka 100 GWh celler per år och till 2030 hela 3 TWh. En pilotanläggning i Fremont i Kalifornien byggs nu upp. Målet är en kapacitet om 10 GWh nästa år, men Elon Musk medgav att produktionsutrustningen ännu inte fungerar som tänkt.

Tanken är att gå över till en torr elektrodtillverkningsteknik, en teknik som blir möjlig tack vare köpet av Maxwell.

Allt som allt ska de billigare cellerna resultera i en elbil som kostar 25 000 dollar att köpa.

Energitätare celler

Tesla säger att de på längre sikt kommer att kunna öka räckvidden med 54 procent. Enbart den nya celldesignen ska bidra med 16 procent. I dagsläget har de celler Tesla använder en energitäthet på omkring 260 Wh/kilo.

Den nya formfaktorn ska göra att en enskild cell kan leverera sex gånger högre effekt och har fem gånger högre energilagringskapacitet.

20 miljoner elbilar per år

Beskedet att den nya tekniken inte kommer att nå någon stor produktionsvolym förrän 2022 ses som en besvikelse av många bedömare.

Redan under tisdagen gick Musk ut och sänkte förväntningarna på presentationen, vilket fick aktien att sjunka och Teslas börsvärde rasade 50 miljarder dollar. Teslaaktien sjönk 5,6 procent under tisdagen - och rasade sedan ytterligare 6,9 procent efter börsens stängning.

Trots att Tesla länge har haft ett uttalat mål att tillverka elbilar som den stora massan ska ha råd att köpa kostar den billigaste modellen i dag drygt 550 000 kronor i Sverige.

Tesla hoppas så småningom kunna bygga 20 miljoner elbilar per år.

Johan Kristensson

Mer om: Elon Musk Tesla

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt