Premium

Railcare bygger nya batteri-bjässar för järnvägsarbeten

För två år sedan lanserade svenska Railcare världens största batteridrivna spårfordon. Nu är två nya maskiner på gång – och en spårburen ”batteribank” för laddning av växlingslok.

Publicerad

Maskinen är utrustad med vakuumpumpar, hydraulik och manöverhytter. Den används till snösmältning, vakuumsugning av ballastmaterial, som dragfordon vid spårarbete och andra typer av järnvägsunderhåll.

Ny Teknik har tidigare skrivit om Skelleftehamnsbaserade Railcare, och deras 20 meter långa, 50 ton tunga Multi Purpose Vehicle (MPV).

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här