Populärteknik

Här laddar elbussarna upp sig själva på vägen

Ledningar nedgrävda i vägbanan ger ett magnetfält som omvandlas till elektricitet i bussen. Foto: KAIST
Ledningar nedgrävda i vägbanan ger ett magnetfält som omvandlas till elektricitet i bussen. Foto: KAIST
Principskiss över bussarnas drivsystem. Foto: KAIST
Principskiss över bussarnas drivsystem. Foto: KAIST
Verkningsgraden för den induktiva energiöverföringen 85 procent. Foto: KAIST
Verkningsgraden för den induktiva energiöverföringen 85 procent. Foto: KAIST

Elbussar i stadstrafik som laddas trådlöst från vägbanan har nu börjat rulla i Sydkorea.

Publicerad

Den tekniska högskolan KAIST i Sydkorea har sedan flera år utvecklat en teknik för att ladda batterier i elfordon via induktion. Den heter Online Electric Vehicle, OLEV, där ett magnetfält i vägbanan fångas upp av en spole som då genererar elektrisk ström.

Tekniken har tidigare testats med fordon som kört omkring på högskolans campus och på ett nöjesfält i Seoul.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här