Populärteknik

Bussen laddas på 15 sekunder

När batterierna snabbladdas vid busslinjens hållplatser kan man använda små och billiga batterier. Foto: EPFL
När batterierna snabbladdas vid busslinjens hållplatser kan man använda små och billiga batterier. Foto: EPFL

Med laddstationer vid hållplatserna laddas bussens batterier under tiden passagerarna kliver av och på.

Publicerad

Ett nytt system för elbussar i stadstrafik testas nu i Geneve. När bussen stannar vid en hållplats laddas samtidigt batterierna. Laddningen som tar 15 sekunder räcker för att köra bussen till nästa hållplats för en ny laddning. Det gör att man kan använda relativt små och billiga batterier. Planen är att Geneve ska få reguljära busslinjer baserade på denna teknik 2017.

I projektet TOSA som är ett samarbete mellan ABB Sécheron, tekniska högskolan i Lausanne (EPFL) och Haute Ecole ARC utvecklas nu avancerade algoritmer för att optimera tekniken. Totalt är det 56 parametrar som beaktas. Bland dessa finns batteristorlek, elpris, antal passagerare, återvinning av bromsenergi, hastighet, busslinjens topografi, väder, lönekostnader, avstånd mellan laddstationer och komponenternas livslängd, skriver EPFL i ett pressmeddelande.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här